دانشجویان دانشگاه کابل خواستار آزادی الهه دلاورزی شدند

نامه‌ سرگشاده دانشجویان به یوناما درحالی منتشر شده است که با گذشت یک ماه از ناپدیدشدن الهه دلاورزی از مخفیگاهش در پاکستان، هنوز اطلاعات جدیدی درباره او در دست نیست

شماری از دختران دانشجوی دانشگاه کابل، روز شنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) در نامه‌ای سرگشاده به دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و دیده‌بان حقوق بشر خواستار تلاش برای آزادی الهه دلاورزی شدند. الهه دانشجوی پزشکی که تحت فشار یکی از مقام‌های طالبان وادار به ازدواج اجباری شده بود، بیش از یک ماه می‌شود که از اقامتگاه مخفی‌اش در پاکستان ناپدید شده است.

خانواده الهه بیستم آبان‌ماه (۱۱ نوامبر) مدعی شدند الهه از مخفیگاهش ناپدید شده است و چند روز بعد، اعلام کردند که منابع مطلع در کابل به آن‌ها اطلاع داده‌اند الهه در آن شهر و در اسارت طالبان است. خواهر الهه دلاورزی روز شنبه ۲۶ آذر به ایندیپندنت فارسی گفت که هنوز از سرنوشت الهه اطلاع جدیدی ندارند. 

همزمان دانشجویان دانشگاه کابل با ارسال نامه‌ای به دفتر یوناما و دیده‌بان حقوق بشر و نیز با انتشار ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی، از این نهادها خواستند تا به‌طور جدی برای آزادی الهه از چنگ طالبان اقدام کنند. 

الهه دلاورزی در ماه سپتامبر با انتشار ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی، از تجاوز و ازدواج اجباری با سعید خوستی، از اعضای ارشد شبکه حقانی، پرده برداشت. او گفت که در اوایل سال ۲۰۲۲ پس از آنکه بازداشت شده و سعید خوستی به او تجاوز کرده، وادار به ازدواج با او شده است. این دختر جوان با اشاره به شکنجه، بدرفتاری و تجاوز سعید خوستی، گفت که او بارها به مرگ تهدیدش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الهه دلاورزی پس از انتشار این ویدیوها به کمک برخی از نهادهای حقوق بشری، از کابل به پاکستان منتقل شد تا امکان انتقال او به یک کشور امن فراهم شود؛ اما با گذشت سه ماه، هنوز از سرنوشت او خبر تازه‌‌ای در دست نبود. الهه چند روز پیش از ناپدیدشدنش، در مصاحبه‌‌ای با ایندیپندنت فارسی گفت که در وضعیت بلاتکلیف و بی‌خانمان در پاکستان به‌سر می‌برد و وکیل پرونده‌اش که روند انتقال او به آمریکا را پیگیری می‌کند، از کمک به او سرباز می‌زند. او همچنین مدعی شد یک پیمانکار افغان که مسئولیت روند انتقال افغان‌ها به آمریکا را برعهده دارد، اطلاعات او را در اختیار طالبان گذاشته است و به همین علت، پاکستان نیز برای او خطرناک است.

چندی پیش، خانواده الهه دلاورزی نامه‌ای به همه سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری ارسال کردند و با شرح وضعیت او، خواستار تلاش برای آزادی او شدند؛ با وجود این، هنوز از سرنوشت الهه اطلاعی در دست نیست و طالبان نیز هیچ پاسخی درمورد اینکه او کجاست و آیا در بند این گروه است، یا خیر، ارائه نکرده‌اند.

علاوه‌بر صدها مورد بازداشت، شکنجه و حتی قتل دختران جوان که در یک سال و چهار ماه گذشته به‌طور پیوسته در افغانستان رخ داده است، موضوع الهه دلاورزی، از این جهت که به یک عضو ارشد طالبان ارتباط مستقیم دارد، حائز اهمیت ویژه‌ای است.