جنگ اوکراین فروش تسلیحاتی آمریکا را رونق داد

فروش سلاح آمریکا با ۴۹ درصد افزایش در سال ۲۰۲۲، به بیش از ۵۱.۹ میلیارد دلار رسید

انتقال سلاح و تجارت تجهیزات دفاعی ابزاری مهم در سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود‌ـ DANIEL MIHAILESCU / AFP

در پی حمله روسیه به اوکراین، فروش تسلیحات آمریکا در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به بیش از ۵۱.۹ میلیارد دلار رسید.

بر اساس اطلاعات تازه‌ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی با عجله خود را تجهیز و مسلح کردند و فروش سلاح آمریکا ۴۹ درصد نسبت به رقم ۳۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرد.

به گزارش نشریه هیل، فروش تجاری مستقیم نیز رشد داشت و پیمانکاران دفاعی آمریکا در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۵۳.۷ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به دولت‌های خارجی فروختند، که در مقایسه با رقم ۱۰۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رشد داشت.

وزارت خارجه آمریکا این افزایش را ناشی از «صدور مجوزها در حمایت از تلاش اوکراین برای دفاع از خود در مقابل تهاجم ناموجه روسیه» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقال سلاح و تجارت تجهیزات دفاعی، که زیر نظر سازمان همکاری امنیت دفاعی پنتاگون و وزارت خارجه صورت می‌گیرد، ابزاری مهم در سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.

در میان بزرگ‌ترین خریداران اروپایی تسلیحات آمریکا، آلمان به چشم می‌خورد که در ماه ژوییه ۳۵ جنگنده  اف‌‌-‌۳۵ و تجهیزات به ارزش تقریبی ۸.۴ میلیارد دلار «در حمایت از ماموریت مشارکت هسته‌ای ناتو» سفارش داد.

پیش از حمله روسیه، لهستان در ماه فوریه درخواست ۲۵۰ تانک ام‌۱ آبرامز به ارزش تقریبی ۶ میلیارد دلار کرده بود.

در ماه مارس، بریتانیا سفارش یک رادار دفاعی موشک بالیستیک به ارزش حدود ۷۰۰ میلیون دلار و اسپانیا سفارش هلیکوپترهای ام‌اچ‌-۶۰آر به ارزش ۹۵۰ میلیون دلار داد.

بلغارستان، عضو جدیدتر ناتو، در آوریل هشت جنگنده اف‌-‌۱۶ به ارزش تقریبی ۱.۶ میلیارد دلار سفارش داد.

فعالیت‌های تنش‌زای چین در منطقه آسیا‌ـ‌اقیانوسیه نیز فروش تسلیحات در سال ۲۰۲۲ را افزایش داد، و یکی از بزرگ‌ترین سفارش‌ها را اندونزی ثبت کرد که ۳۶ جنگنده اف‌ـ‌۱۵ به ارزش حدود ۱۳.۹ میلیارد دلار را شامل می‌شد.

استرالیا، متحد وفادار آمریکا، که همواره در مورد اهداف نظامی چین هشدار می‌دهد، در نظر دارد ۴۰ هلیکوپتر یو‌اچ‌ـ‌۶۰ بلک‌هاوک به ارزش تقریبی ۱.۹۵ میلیارد دلار خریداری کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از فروش احتمالی تسلیحات به کره جنوبی و ژاپن خبر داد.

در سپتامبر، دولت بایدن بسته تسلیحاتی ۱.۱ میلیارد دلاری برای تایوان را که در معرض تهدید چین قرار دارد، تایید کرد.

در این فهرست فروش، نام عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز به چشم می‌خورد. عربستان سعودی در نظر دارد ۳۰۰ سامانه موشکی ام‌آی‌ام‌-۱۰۴ پاتریوت به ارزش ۳ میلیارد دلار و امارات متحده عربی درصدد است ۹۶ سامانه ضدموشکی تاد به ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد دلار خریداری کند.

بیشتر از جهان