خبرگزاری وابسته به سپاه خرید سوخوــ۳۵ از روسیه را تایید کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد جنگنده‌های سوخوــ۳۵ سال ۱۴۰۲ وارد ایران خواهند شد

شهریار حیدری: ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شوند - Alexander NEMENOV / AFP

یک ماه پس از گمانه‌زنی کشورهای اروپایی و آمریکا درباره احتمال فروش جنگنده‌های سوخوــ۳۵ روسیه به ایران، اکنون خبرگزاری تسنیم با تایید این خبر، اعلام کرد این جنگنده‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ وارد ایران خواهند شد.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به تسنیم گفت: «ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شوند.»

پیش از این، کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غربی، اعلام کرده بود که روسیه در حال آماده شدن برای تحویل جنگنده‌های سوخوــ۳۵ به جمهوری اسلامی در آینده‌ای نزدیک است. در گزارش کانال ۱۲ آمده بود که این قرارداد ممکن است مربوط به همان ۲۴ جنگنده‌ای باشد که ابتدا برای مصر در نظر گرفته شده بودند؛ معامله‌ای دو میلیارد دلاری که با دخالت ایالات متحده لغو شد و مسکو به دنبال خریدار بالقوه دیگری رفت.

جمهوری اسلامی این روزها با پهپادهایش به جنگ روسیه علیه اوکراین کمک زیادی کرده است و پس از سرنوشت نامعلوم تلاش جمهوری اسلامی برای خرید سوخوــ۳۰، اکنون همه تایید می‌کنند که نهاجا در قراردادی با روسیه، جنگنده نسل ۴++، سوخوــ۳۵ را به‌زودی به ناوگان هوایی خود اضافه خواهد کرد.

مقام‌های غربی معتقدند این جنگنده‌ها قابلیت‌های رزم هوایی نیروی هوایی جمهوری اسلامی را به میزان قابل‌توجهی ارتقا می‌دهند. این هواپیما به عنوان یک هواپیمای جنگی نسل ۴++ و عمدتا برای برتری هوایی طراحی شده و به دلیل عملیات هوا به زمین و قابلیت نصب تسلیحات سنگین هم شناخته‌شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تایید کرد جمهوری اسلامی در حال آموزش خلبانان خود برای پرواز با این هواپیماها است. مقام‌های آمریکایی معتقدند که روسیه در شراکت دفاعی تمام‌عیارش با ایران، علاوه بر این جنگنده‌ها، کمک‌های نظامی و فناوری بی‌سابقه‌ای هم به ایران ارائه می‌کند. به عقیده آن‌ها، این مشارکت نه‌تنها برای اوکراین بلکه برای امنیت همسایگان ایران در منطقه هم تهدیدی بزرگ به حساب می‌آید. یک مقام ارشد دولت آمریکا به اوراسیا تایمز گفت: «ما این اطلاعات را با شرکای خود در خاورمیانه و سراسر جهان به اشتراک گذاشته‌ایم.»

منظور ایالات متحده احتمالا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که این روزها تلاش کرده‌اند تجاوز منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تاحدی مهار کنند.

با این حال، علی‌رغم نگرانی‌ مقام‌های آمریکایی و کشورهای خاورمیانه که ایران را یک تهدید می‌دانند، برخی کارشناسان نظامی معتقدند حتی دستیابی به هواپیمای سوخوــ۳۵ نیز نمی‌تواند برتری هوایی ایران بر منطقه خلیج فارس را فراهم کند.

به اعتقاد آنان، اگرچه خرید سوخوــ۳۵ بزرگ‌ترین خرید سه دهه اخیر جمهوری اسلامی در این زمینه است، هنوز برای جایگزینی کامل جنگنده‌های قدیمی جمهوری اسلامی کافی نیست و تهران برای این هدف، به ۶۰ فروند هواپیمای نسل ۴.۵ نیاز دارد تا بتواند نیروی هوایی خود را به‌روز کند؛ هدفی که به گفته اوراسیا تایمز، بعید به نظر می‌رسد بتوان آن را تا ۱۰ سال آینده محقق کرد.

اما مهم‌ترین مسئله خرید این جنگنده‌ها همکاری جمهوری اسلامی و روسیه است؛ دو کشوری که این روزها به دلایل حقوق بشری زیرسوال‌اند و اروپا و آمریکا تحریم‌های حقوق بشری بسیاری علیه این دو کشور تصویب کرده‌‌اند.

میخاییلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، در توییتی نوشت که تهران علی‌رغم اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر شرکت‌ها و نهادهای دخیل در انتقال تسلیحات به روسیه، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش عرضه پهپاد و موشک به مسکو است. جمهوری اسلامی کماکان روسیه را در جنگ اوکراین یاری می‌کند و قرار است به‌زودی کارخانه تولید پهپادهای ایرانی در روسیه راه‌اندازی شود. روسیه نیز با حمایت‌های تسلیحاتی‌ خود، به بلندپروازی‌های جمهوری اسلامی در منطقه دامن می‌زند.