کوشش کنگره آمریکا برای توافق صلح «آبرومندانه» با طالبان

بسیاری، از خروج عجولانه و غیرمسئولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان نگران هستند

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر-۸ جولای ۲۰۹

AFP

دو سناتور ارشد آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه طرحی را برای نظارت بر روند صلح افغانستان و پاسداشت دستاوردهای دموکراتیک آن کشور در جریان مذاکرات با طالبان، ارائه داده‌اند. 

بام منیندیس، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، و تاد یانگ، عضو حزب جمهوری‌خواه، از سناتورهای بانفوذی هستند که لایحه‌ای را برای تضمین نظارت کنگره بر روند صلح افغانستان ارائه داده‌اند. 

نشانه‌هایی مبنی بر ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح آمریکا با طالبان و رسیدن به توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور پس از ۱۸ سال جنگ، دیده می‌شود. بسیاری اما، از خروج عجولانه و غیرمسئولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان نگران هستند. 

در تازه‌ترین مورد، دونالد ترامپ امروز در گفتٰ‌وگوی تلفنی با فاکس نیوز، پس از دو ماه لغو مذاکرات پیچیده و طولانی آمریکا با طالبان، اشاره کرد که این مذاکرات از سرگرفته خواهد شد. 

رئیس جمهوری آمریکا در آن گفت‌وگو با فاکس نیوز، اظهار داشت:‌ «می‌دانید که نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنیم. بر سر توافقی با طالبان کار می‌کنیم. ببینیم چه پیش خواهد آمد.»

وی افزود: ‌«بار پیش قرار بود (با طالبان) به توافق برسیم. اما آن‌ها تصور کردند که خوب است مردم را بکشند تا از موضع قدرت مذاکره کنند. ۱۲ نفر را کشتند تا نشان دهند که آدم‌های قوی‌ای هستند. من دیدار (با طالبان) را لغو کردم. گفتم این چیزی نیست که ما می‌خواهیم. به هر صورت، ما نیروهای خود را خارج می‌کنیم. تازه از سوریه نیروها را خارج کردم. اما نفت خود را نگهداشتم.»

تا این مقطع، کنگره آمریکا، دولت افغانستان، جامعه مدنی در دو کشور و بسیاری از گروه‌های طرفدار حقوق بشر، اطلاع اندکی از جزئیات توافقنامه پیشنهادی آمریکا با طالبان در اختیار داشتند. اما کسانی که طرفدار حفظ و تقویت دستاوردهای دموکراتیک هستند، بیشتر نگران شدند، چون با افشای جزئیات چارچوب توافق آمریکا با طالبان روشن شد که ضمانت‌های لازم از طالبان تعهد گرفته نشده است. از سوی دیگر، آتش‌بس و کاهش خشونت که از مهم‌ترین خواسته‌های أفغان‌ها بود، نیز در متن آن توافقنامه تضمین نشده بود. این است که کنگره آمریکا اکنون می‌کوشد تا ابتکار عمل را در آن زمینه به دست بگیرد.  

براساس لایحه فراجناحی جدید، کنگره می‌خواهد گام به گام بر روند صلح افغانستان و گفت‌وگوهای طالبان با آمریکا نظارت کند.

آمریکا در این ۱۸ سال حضور در افغانستان، میلیاردها دلار هزینه کرده است، ۲۲۰۰ سرباز قربانی، و ۲۰ هزار مجروح داده است. این سرمایه‌گذاری هنگفت مالی و جانی، برای آمریکا متحدی ایجاد کرده است که ارزش‌های مشترکی با واشنگتن دارد و دیگر «پناهگاه امنی برای تروریست‌ها» نیست.

یکی از موارد اصلی این لایحه، کاهش یا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با مشورت منظم با کنگره است. کنگره می‌خواهد که بعد از پیشرفت و اجرایی شدن توافقنامه با طالبان، هر چند ماه گزارش‌های منظمی از مقام‌های وزارت خارجه و دفاع، در آن زمینه دریافت کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور منیندیس، از طراحان این لایحه، می‌گوید: «شکی نیست که زمان کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان فرارسیده است. اما همزمان، مهم است که حضور نظامی خود را طوری کاهش دهیم که افغانستان غرق آشوب نشود. این لایحه دوحزبی، در مطابقت با اهداف دولت آمریکا برای رسیدن به راه حل سیاسی برای جنگ در افغانستان به شیوه مناسب است.»

آزادی بیان و حقوق زنان افغانستان و اقلیت‌ها که به‌سختی به دست آمده‌اند، از اصل‌های مندرج در این لایحه است. کنگره می‌خواهد مطمئن شود که افغانستان دیگر هرگز به سکوی حمله‌های هراس‌افکنانه به امریکا و هم‌پیمانان آن مبدل نشود. 

براساس این طرح، دولت آمریکا می‌بایست در حداکثر شصت روز بعد از یک توافق نهایی با طالبان، به کنگره گزارش دهد و وزیر خارجه آمریکا تأیید کند که طالبان به تعهداتشان  پایبندند، روابط خود را با القاعده قطع کرده‌اند، و به آتش‌بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی متعهد هستند. 

بیشتر از