بایدن: ۳۱ تانک آبرامز به اوکراین ارسال می‌کنیم

مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا، نیز گفت اسپانیا آمادگی دارد در همراهی با متحدانش تانک‌های لئوپارد را در اختیار اوکراین قرار دهد

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان اظهارات خود در روز چهارشنبه، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳، اعلام کرد دولتش در نظر دارد ۳۱ ارابه تانک به اوکراین بفرستد تا اوکراینی‌ها بتوانند از سرزمین خود محافظت کنند. به‌گفته رئیس جمهوری آمریکا ارسال این تانک‌ها توان تهاجمی اوکراین را بالا نمی‌برد و روسیه نباید نگران حمله این کشور به خاک خود باشد.

پیش از این سفیر مسکو در واشینگتن نیز در اظهارات روز چهارشنبه‌اش، ضمن اشاره به احتمال ارسال تانک‌های ام۱ آبرامز ساختِ آمریکا به اوکراین، گفت اگر دولت فدرال ایالات متحده به چنین اقدامی دست بزند اقدام این کشور نوعی «فتنه‌انگیزی آشکار» محسوب می‌شود.

روسیه تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین را مصداق دخالت کشورهای غربی در جنگ اوکراین و موجب تشدید این منازعه مسلحانه بین‌المللی، که ماه آینده یک‌ساله خواهد شد، می‌داند.

همزمان با این اظهارات بایدن، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا، نیز گفت اسپانیا آمادگی دارد تا، در همراهی با متحدانش، تانک‌های لئوپارد را در اختیار اوکراین قرار دهد، نحوه استفاده از آنها را به نیروهای نظامی اوکراین آموزش دهد و در تعمیر و نگهداری این مدل از تانک‌های ساخت آلمان به ارتش اوکراین کمک کند.

با این‌وجود وزیر دفاع اسپانیا در سخنان روز چهارشنبه خود مشخص نکرد که دولت این کشور قصد دارد چند فروند از این تانک‌های ساخت آلمان را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اسپانیا این سخنان را پس از آن بیان کرد که آلمان مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد را صادر کرد و به این ترتیب آن دسته از کشورهای اروپایی که این مدل از تانک‌های آلمانی را در اختیار دارند نیز اجازه پیدا کردند تا تانک‌های لئوپارد را به اوکراین ارسال کنند، وزیر دفاع اسپانیا از آمادگی کشورش به‌منظور ارسال تانک‌های مذکور به اوکراین خبر داد.

دولت فدرال آلمان، پس از مدت‌ها تردید، در نهایت در روز چهارشنبه اعلام کرد تعدادی از تانک‌های لئوپارد ۲ را به اوکراین می‌فرستد و به کشورهایی نیز که این مدل از تانک‌ها را خریداری کرده بودند مجوز داد تا آنها نیز ارتش اوکراین را به تانک‌هایی که در اختیار دارند مسلح کنند.

متحدان غربی آلمان، از جمله ایالات متحده آمریکا، از مدت‌ها قبل دولت اولاف شولتس، صدر اعظم این کشور، را تحت فشار گذاشته بودند تا موافقتش به‌منظور ارسال تانک‌های لئوپارد را اعلام کند، اما در مقابل آلمان نگران بود که اتخاذ چنین تصمیمی به تشدید جنگ اوکراین منجر شود یا نیروهای ناتو را به‌صورت مستقیم به این جنگ بکشاند.

همزمان با انتشار این خبر، روسیه نیز نسبت به تصمیم روز چهارشنبه دولت آلمان واکنش نشان داد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مسکو ضمن محکوم کردن این تصمیم برلین، چنین اقدامی را «بسیار خطرناک» خواند و به متحدان غربی اوکراین هشدار داد که ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به این کشور، «رویارویی» را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند.

با این‌وجود مقام‌های فنلاند و نروژ نیز روز چهارشنبه اعلام کردند قصد دارند تعدادی از تانک‌های لئوپارد خود را به اوکراین ارسال کنند؛ اقدامی که اگر با ارسال تانک‌های ام۱ ساخت آمریکا همراه شود ارتش اوکراین را، آن هم در آستانه شروع حمله‌های بهاری روسیه، به صدها تانک موثر مسلح خواهد کرد.

بیشتر از جهان