رابطه میان التهاب در بافت های بدن و کُندی ذهن

بیمارانی که دچار اضافه وزن هستند، اغلب از کاستی ذهنی شکایت می‌کنند

حدود ۱۵ میلیون نفر در بریتانیا با بیماری‌های مزمن، از جمله آرتروز، بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن، و فشار خون دست به گریبانند. Pixabay

دانشمندان می‌گویند رابطه میان التهاب جسمی و خستگی ذهنی را کشف کرده‌اند.

این ارتباط می‌تواند توجیه کند که چرا کسانی که از بیماری‌های مزمن رنج می برند، در کنار عوارض جسمانی، دچار «خستگی ذهنی» هم می‌شوند.

یک پروژه مشترک میان دانشگاه‌های آلابامای آمریکا و بیرمنگام بریتانیا، ارتباط میان التهاب اندام‌ها و بافت‌های بدن، واکنش بدن به آن و «کندی» ذهن را که مبتلایان به بیماری‌های مزمن با آن دست به گریبانند، مورد مطالعه قرار داده است.

برای این پژوهش، ۲۰ مرد جوان داوطلب شدند که در روزهای مختلف دو آمپول به آن‌ها تزریق شود. یکی از این آمپول‌ها موجب التهاب موقت در بدن می‌شد، و دیگری «دارونما» بود. داوطلبان در هیچ مرحله‌ای نمی‌دانستند کدام آمپول به آن‌ها تزریق شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس واکنش ذهنی آن‌ها و فعالیت مغزی‌شان، از جمله سطح آگاهی، جذب اطلاعات حسی و انتخاب محل تمرکزشان، اندازه‌گیری شد. در همین حال ،میزان التهاب در بدن آنها هم با آزمایش خون اندازه‌گیری شد.

نتایج این مطالعات نشان داد که التهاب در بدن داوطلبان، به ویژه آن نواحی از مغز را که مسئول آگاهی  است، تحت تاثیر قرار داده است، اما دیگر قسمت‌های توجه و تمرکز، به التهاب واکنش نشان نداده‌اند.

دکتر علی مظاهری، یکی از مولفان ارشد این مقاله، در مورد نتایج آن پژوهش می‌گوید:«مدت ها بود که کارشناسان به وجود ارتباط میان التهاب و ذهنیت مشکوک بودند، اما مشکل می‌توان در مورد «علت و معلول» مطمئن و روشن بود.»

«برای مثال، بیماران یا کسانی که دچار اضافه وزن هستند، اغلب از کاستی ذهنی شکایت می‌کنند، اما مشکل می‌توان گفت آیا این به خاطر التهاب ناشی از شرایط جسمی است یا دلایل دیگری برای آن هست.» 

«پژوهش ما یک ناحیه خاص و مهم را در مغز نشان داده است که به روشنی تحت تاثیر وجود التهاب در بدن قرار می‌گیرد.»

حدود ۱۵ میلیون نفر در بریتانیا با بیماری‌های مزمن، از جمله آرتروز، بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن، و فشار خون دست به گریبانند.

برخی از این بیماری‌ها که بیشتر در میان فقرا رواج دارد، لاعلاج است و تنها می‌توان آن‌ها را با دارو و دیگر روش‌ها کنترل کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان