رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: جهان فقط تماشاگر آپارتاید جنسیتی در افغانستان است

دبیرکل یونسکو: جنگ علیه زنان و دختران در افغانستان باید متوقف شود

در روز جهانی آموزش (۲۴ ژانویه)، چابا کروشی، هفتادوهفتمین رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای نگرانی شدید را در مورد وضعیت آموزش در أفغانستان، به ویژه برای زنان و دختران، اظهار داشت. او در پیام خود با تایید گفته‌های دبیرکل سازمان ملل در مورد آپارتاید جنسیتی در افغانستان، گفت: «ما (جهان) به منزله یک جامعه، فقط ایستاده‌ایم و نگاه می‌کنیم.»

کروشی در این بیانیه، در واقع به پیشروی طالبان در زمینه صدور و اعمال دستورهای ظالمانه این گروه علیه زنان اشاره، و خاطرنشان کرد که جهان تاکنون نتوانسته است جلو این رفتار طالبان را بگیرد. در بخشی از بیانیه رئیس مجمع عمومی سازمان ملل که پاولینا کوبیک، سخنگوی کروشی، آن را قرائت کرد، آمده است: «حقوق انسانی زنان و دختران در افغانستان به طور کامل از بین رفته است، آینده آنان ویران، و رویاهایشان نقش بر آب شده است. دیگر هیچ آزادی‌ای برای از دست دادن باقی نمانده است.»

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، همچنان به وضعیت پیچیده آموزش در سراسر دنیا اشاره کرد و گفت که در حال حاضر، «از هر ۱۰ کودک بالای ۱۰ سال در دنیا، فقط شش تن آنان خواندن‌و‌نوشتن آموخته‌اند.» او تاکید کرد که در این میان، وضعیت افغانستان از همه کشورها وخیم‌تر است و ضرورت اقدام در این زمینه، در اولویت قرار دارد. 

کروشی با تکرار هشدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مورد فرمان‌های محدودکننده طالبان علیه زنان در افغانستان، گفت: «این وضعیت افغانستان را به یک جامعه دستخوش آپارتاید جنسیتی تبدیل کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، اودری آزوله، دبیرکل یونسکو، نیز در کارزاری که این سازمان برای حمایت از آموزش زنان و دختران افغانستان ایجاد کرده است، با انتشار یک یک پیام تصویری شرکت کرد و خواستار حمایت و همراهی مردم جهان با دختران افغانستان شد. 

دبیرکل یونسکو در این پیام اظهار داشت که یونسکو روز جهانی آموزش را امسال به دختران و زنان افغانستان اختصاص داده است. او همدردی و همصدایی خود را با زنان افغانستان «که مدت‌ها است به طرز وحشیانه‌ای، حق و آزادی‌شان را برای تحصیل و تدریس، از دست داده‌اند» ابراز کرد.

اودری آزوله گفت: «ما خواستار آنیم که دسترسی فوری و بدون تاخیر زنان و دختران افغانستان به حقوقشان تامین شود.» او خطاب به طالبان تاکید کرد: «جنگ علیه زنان و دختران افغانستان باید متوقف شود، زیرا هر کودک و هر بزرگسال حق تحصیل دارد.»

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه، ۲۴ ژانویه (۴ بهمن)، در توییتی از طالبان خواسته بود که ممنوعیت تحصیل دختران و زنان را فورا لغو کنند.

طالبان از آغاز دستیابی مجدد به قدرت در تابستان ۲۰۲۱، تحصیل دختران را در مقطع متوسطه و دبیرستان منع کرده بودند. اما در نوامبر ۲۰۲۲، اعلام کردند که به دستور رهبر طالبان، تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی نیز ممنوع است.

طالبان تاکنون به صدها واکنش داخلی و بین‌المللی در این زمینه پاسخ روشنی نداده‌اند. آنان دلیل این ممانعت را رعایت نشدن حجاب و نبود یک ساختار «کاملا اسلامی» برای تحصیل دختران در دانشگاه‌ها بیان می‌کنند، اما این در حالی است که دختران دانشجو از یک سال و نیم پیش به این سو، با حجاب موردنظر طالبان که عبارت بود از پوشش کامل شامل لباس بلند و گشاد سیاه با روبند و مقنعه، به دانشگاه می‌رفتند.

بیشتر از جهان