قیمت دلار در دولت رئیسی ۲۰ هزار تومان افزایش یافت

رئیس‌کل بانک مرکزی: وارد بازار آزاد ارز می‌شویم و نرخ‌سازی می‌کنیم

در حالی‌ که ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولتش به تناوب پایین آمدن نرخ ارز را وعده می‌دهند، بازار ارز همچنان متلاطم است و هر روز در بازار آزاد ارز ایران رکورد جدیدی ثبت می‌شود.

ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۳ بهمن، هر دلار آمریکا ۴۵ هزار و ۱۵۰ تومان فروخته شد. بهای یورو به ۴۹ هزار و ۱۹۰ تومان رسید و پوند نیز با قیمت ۵۵ هزار و ۹۶۵ تومان معامله شد. نرخ لیر ترکیه هم دو هزار و ۴۰۰ تومان بود.

ثابت ماندن نرخ دلار در کانال ۴۵ هزار تومان در حالی است که ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی، بار دیگر وعده داد نرخ ارز کاهشی می‌شود و سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال روند روبه‌رشد پیدا کند. با وجود ادعا‌های مقام‌های دولتی، آنچه در بازار ارز ایران می‌گذرد، شیب تند و صعودی قیمت‌ها است.

کافی است روند افزایش قیمت ارز در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های گذشته را بررسی کنیم؛ هر دلار آمریکا در روز دوشنبه ۲۶ دی‌، یعنی یک هفته پیش، ۴۱ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت آن در روز ۳ دی‌، یعنی یک ماه پیش، ۴۰ هزار و ۵۸۰ تومان بود. در روز ۲۴ شهریور، قبل از کشته شدن مهسا‌ امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، هر دلار آمریکا در بازار ارز ایران، ۳۱ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد. ابتدای فروردین‌ ۱۴۰۱ هم نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران، ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود. سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰، یعنی یک سال پیش، نرخ دلار کمی بالاتر از ۲۸ هزار تومان اعلام شد. در ابتدای تیر ۱۴۰۰، قبل از اینکه ابراهیم رئیسی کار خود را در دولت سیزدهم آغاز کند، نرخ دلار در ایران حدود ۳۲ هزار تومان بود. در اردیبهشت همان سال، قبل از اینکه رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری معرفی شود، نرخ برابری هر دلار آمریکا حدود ۲۵ هزار تومان بود. فروردین ۱۱ سال پیش، یعنی سال ۱۳۹۰، هم دلار آمریکا در ایران چهار هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت.

این مقایسه قیمتی نشان می‌دهد که نرخ ارز در ایران در طول یک دهه، ۱۰ برابر شده و ۱۷ ماه پس از آغاز به کار دولت رئیسی هم نرخ ارز بالغ‌ بر ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

هرچند دولتی‌ها ادعا می‌کنند افزایش نرخ ارز تاثیری در دیگر کالا‌ها ندارد، گزارش‌های میدانی از بازار کالا و خدمات و همچنین گواهی فعالان اقتصادی حاکی از آن است که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، بهای دیگر کالا‌ها نیز چندین برابر شده است. در پیوند با همین موضوع، روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از عباس هاشمی، دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران، نوشت که فروشندگان لوازم خانگی گران‌فروشی نمی‌کنند بلکه مسائلی مانند نرخ تورم و ارز موجب افزایش قیمت کالا‌ها شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز یکشنبه از قول محمدرضا فرزین، رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی، نوشت که افزایش نرخ ارز «واقعی» نیست.

نگاهی به سخنان روسای بانک مرکزی در دوره‌های مختلف آشکار می‌کند که مسئولان دولتی در جمهوری اسلامی ایران همواره از کلیدواژه «واقعی نبودن نرخ ارز» برای‌ شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت استفاده کرده‌اند. رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی در ادامه سخنانش گفت که ذخایر ارزی ایران بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است و در خارج از کشور در دسترس جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. او همچنین خبر داد که بانک مرکزی به بازار آزاد ارز ورود و نرخ‌سازی می‌کند.

در سوی دیگر، تحلیلگران بازار می‌گویند که مسائل سیاسی به خصوص رای پارلمان اروپا به تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران بازار ارز ایران را متلاطم‌تر کرده است.