میراث زاکانی برای تهران؛ پایتخت با بوی نامطبوع محاصره می‌شود

ایستگاه‌های جدید تفکیک زباله بوی بد، نشت شیرابه و تخریب محیط‌ زیست تهران را در پی دارد

در حالی‌ که انتظار می‌رفت شهرداری تهران برای جایگزینی مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه اقدام مناسبی انجام دهد، خبر‌ها حاکی از آن است که با دستور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، ‌ایستگاه‌های میانی تفکیک زباله (ام‌آراف) در هشت نقطه دیگر تهران نیز راه‌اندازی می‌شود. کارشناسان هشدار داده‌اند در صورت راه‌اندازی این ایستگاه‌ها، دیری نمی‌پاید که پایتخت ایران در محاصره بوی بد ناشی از پردازش زباله قرار می‌گیرد.

مجتمع آرادکوه در کهریزک حدود ۷۰ سال پیش تاسیس شد. با وجود اینکه گفته می‌شود روزانه بالغ‌ بر شش هزار تن زباله به این مجتمع برده می‌شود، پردازش و بازیافت زباله در آن همچنان به روش‌های قدیمی انجام می‌شود. آرادکوه پیش‌تر به دلیل اینکه منشا بوی بد تهران بود، خبرساز شده بود. به‌تازگی نیز وجود توده‌ای از گاز متان بر فراز آن، زنگ خطر و هشدار درباره ضرورت جانمایی آن در نقطه‌ای دیگر را به صدا درآورد.

شهرداری تهران که علی‌رغم مصوبه دولت دوازدهم تاکنون به بهانه‌هایی مانند نبود بودجه از انتقال آرادکوه خودداری کرده، اینک برای راه‌اندازی مجتمع‌های دیگری در شرق و غرب ایران خیز برداشته است.

به گزارش روزنامه هم‌میهن، این‌ ایستگاه‌ها در هشت نقطه تهران از جمله کوهک در غرب و سرخه حصار در شرق راه‌اندازی می‌شوند. محیط‌ زیست پارک ملی سرخه حصار پیش‌تر به دلیل ساخت کارخانه آسفالت در معرض خطر قرار گرفته بود ولی حالا با راه‌اندازی‌ ایستگاه پردازش زباله در معرض خطر نابودی مضاعف قرار می‌گیرد.

ایستگاه تفکیک زباله در کوهک نیز درست در کریدور هوای پایتخت قرار دارد و احتمالا مهم‌ترین دستاورد راه‌اندازی آن، گرفتار کردن مردم غرب تهران به بوی مشمئزکننده حاصل از بازیافت زباله است.

با وجود اینکه ‌ایجاد ایستگاه‌های جدید بوی بد، نشت شیرابه و تخریب محیط‌ زیست تهران را در پی دارد، علیرضا زاکانی تمام این تهدید‌ها را انکار می‌کند و می‌گوید که در اروپا مرکزی، این‌ ایستگاه‌ها در مرکز شهرها راه‌اندازی می‌شوند و بو و مشکلات دیگر را ندارند چون مهم تجهیزاتی‌اند که در آن‌ها استفاده می‌شود.

شهردار تهران در حالی ادعای راه‌اندازی این ایستگاه‌ها با تجهیزات مدرن را مطرح کرد که هنوز برای انتقال یا دست‌کم به روزرسانی تجهیزات آرادکوه اقدام موثری انجام نداده است. کارشناسان محیط زیست اذعان کرده‌اند چنانچه آرادکوه با تجهیزات استحصال گاز به‌روزرسانی شود، امکان تولید برق از آن وجود دارد.

بررسی سیستم بازیافت زباله در شهر‌های سبز دنیا که برخی از آن‌ها در کشور‌های اروپایی‌اند، نشان می‌دهد بازیافت زباله در‌ ایستگاه‌های تفکیک به روش‌های کاملا اصولی و سازگار با محیط‌ زیست انجام می‌شود. ضمن اینکه مدیریت شهری نه‌تنها برای تفکیک زباله از مبدا، تبلیغات و فرهنگ‌سازی مناسب انجام می‌دهد بلکه امکانات آن را نیز فراهم می‌کند. در حالی‌ که شهرداری تهران پس از سال‌ها صرف بودجه‌های کلان نه در فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا موفق بود و نه امکانات لازم آن را فراهم کرد.

برخی ناظران بر این باورند آنچه باعث می‌شود تفکیک زباله از مبدا در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ با شکست مواجه شود، نفوذ مافیای زباله در حلقه مدیران شهرداری و شورای شهر است.

مافیایی که از سود سرشار «طلای کثیف» نفع می‌برد و از عضو شورای‌شهر گرفته تا هر کسی را که بنای ساماندهی پسماند پایتخت دارد، تهدید می‌کند پای خود را از کفش ۱۱ میلیون‌ تن زباله در تهران بیرون بکشند  و از ساماندهی پسماند تهران منصرف شوند. رحمت‌الله حافظی، رئیس پیشین کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای‌ شهر تهران که وظیفه نظارت بر خدمات شهری را داشت، سال ۱۳۹۶ در صحن علنی شورا به‌صراحت اعلام کرد که تهدید شده و درست زمانی که دست روی پسماند گذاشته است تا از پشت پرده تجارت کثیف اما پرسود آن مطلع شود، برایش پیام فرستاده‌‌اند که: «حافظی دیه‌ات چقدر است که از این حرف‌ها می‌زنی؟!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون همین مافیای زباله با چراغ سبز شهردار فعلی تهران که بار‌ها به فساد اداری و مالی متهم شده است، برای به جیب زدن پول بیشتری آماده می‌شود. اقدامی که حتی صدای برخی اعضای اصولگرای شورای شهر را هم درآورده است؛ از جمله ناصر‌ امانی که با انتقاد از راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید، می‌گوید: «با روش‌های ۱۶ سال پیش نمی‌توان پسماند پایتخت را مدیریت کرد. ما هم از راه‌اندازی مراکز‌ ام‌آر‌اف در پارک سرخه‌حصار، کوهک و نقاط دیگر تهران نگرانیم.»

او به آرادکوه اشاره کرد و افزود: «هرکس از آن منطقه عبور کند، از فاصله دور متوجه می‌شود که چه فاجعه‌ای آنجا رخ داده است. البته آرادکوه میراثی از گذشته است که نمی‌شود هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری را درباره آن متهم کرد و مقصر دانست. زمانی بنیان آن گذاشته شده و هر جای دیگری که برای امحا، دفن یا مدیریت پسماند انتخاب شود، تکرار همان شرایط گذشته است. اگر قرار است جایی آلوده شود، بگذارید همان منطقه آرادکوه را که از قبل آلوده بوده، آلوده نگه داریم و جای جدیدی را آلوده نکنیم.»