سازمان حفاظت محیط‌ زیست: وجود گاز متان در مجتمع آرادکوه را نمی‌توان حاشا کرد

شهرداری تهران گزارش ناسا درباره توده ابری متان در آسمان جنوب تهران را تکذیب کرده بود

درباره اینکه روزانه چه میزان زباله به این مرکز منتقل می‌شود، آمار دقیقی وجود ندارد - zoomit

در پی انتشار گزارش سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات‌متحده آمریکا (ناسا) مبنی بر وجود ابری از گاز متان بر فراز مرکز دفع زباله آرادکوه در تهران، پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست تایید کرد که مراکز قدیمی دفن زباله به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و «نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد».

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در کهریزک اصلی‌ترین محل دفن زباله در استان تهران است؛ به‌ طوری‌ که گفته می‌شود ارتفاع برخی کوه‌‌های زباله در آن، به ۶۰ متر هم می‌رسد.

درباره اینکه روزانه چه میزان زباله به این مرکز منتقل می‌شود، آمار دقیقی وجود ندارد. هرچند پیش‌تر گزارش‌هایی درباره انتقال روزانه حدود هشت هزار تن زباله به این سایت منتشر شده بود؛ اما معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست به خبرگزاری ایسنا گفت که روزانه حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن زباله به آرادکوه می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درباره این مرکز در گذشته نیز حرف‌وحدیث‌های زیادی مطرح بود؛ از نقش داشتن آن در معضل ترافیک گرفته تا اینکه منشا بوی بد تهران است که در سال‌های اخیر بارها خبرساز شد. حالا هم وجود توده‌‌ای ابری از گاز متان، زنگ خطر را درباره مجتمع آرادکوه به صدا درآورده است؛ هرچند به نظر می‌رسد مسئولان شهرداری تهران هنوز صدای این زنگ را نشنیده‌اند و در حالی که دستور انتقال این مجتمع در دولت دوازدهم صادر شد، دفن زباله در آرادکوه همچنان ادامه دارد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست درباره اینکه چرا انتقال این مجتمع تاکنون به تاخیر افتاده است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «هزینه‌های حمل‌ونقل انتقال این سایت بالا است و شهرداری نیز به همین دلیل ملاحظاتی داشته است». او در عین‌ حال تاکید کرد که مکان‌یابی جدید آرادکوه باید در اولویت قرار بگیرد.

این مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر اینکه از احداث مراکز قدیمی دفن زباله ۶۰ تا ۷۰ سال می‌گذرد و تاسیسات لازم برای استحصال گاز در آن‌ها وجود ندارد، گفت که در کشورهای پیشرفته، برای محل دفن پسماند سیستم استحصال گاز طراحی می‌کنند و از آن گاز به‌عنوان یک منبع انرژی در نیروگاه‌ها استفاده شود. به گفته جوهرچی، چنانچه سایت‌های جدید دفع زباله در ایران نیز با لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از آن‌ها ساخته شوند، می‌توان از گاز آن‌ها به‌عنوان یک منبع انرژی استفاده کرد. او در ادامه افزود: «متاسفانه تاکنون شهرداری‌ها اقدام خاصی انجام نداده‌اند؛ این در حالی است که وظیفه اصلی بر عهده شهرداری‌ها است.»

محققان ناسا در پنج ماه گذشته و به دنبال نصب طیف‌سنج تصویربرداری در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسید کربن، موفق شدند ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند نقطه جهان را شناسایی کنند. گزارش جدید محققان ناسا و آخرین تصاویری که این سازمان منتشر کرد، حاکی از آن است که یکی از این کانون‌ها در تهران قرار دارد و یک ابر تقریبا پنج کیلومتری جنوب تهران را فرا گرفته است. این ابر هر ساعت حدود هشت هزار و ۵۰۰ کیلو گاز متان به هوا می‌فرستد.

پس از انتشار این گزارش، مسئولان شهرداری تهران طبق رویه همیشگی مسئولان جمهوری اسلامی، گزینه تکذیب را انتخاب کردند و حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران، گفت: «اگر دپو زباله عامل ایجاد ابر متان بود، باید در طول ۶۰ سال گذشته هم دیده می‌شد؛ در حالی‌ که تراکم این گاز همیشه زیر پنج درصد بود و در این میزان تراکم، ابری ایجاد نمی‌شود.»

متان یکی از اصلی‌ترین گازهایی است که پدیده گرمایش زمین را سرعت می‌دهد. محققان تاکید کرده‌اند که کاهش تولید گاز متان تا حدود زیادی می‌تواند زمین را از خطرهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی نجات دهد.