لباس شب مورد علاقه شاهدخت دایانا به حراج گذاشته می شود

تنها دو ماه پیش از مرگ، دایانا لباسش را برای خیریه به حراج گذاشت

رقص شاهدخت دایانا با هنرپیشه و خواننده آمریکایی، جان تراولتا در کاخ سفید- ۱۹۸۵
Alamy Stock Photo

لباس شبی که شاهدخت دایانا برای یک ضیافت شام کاخ سفید در سال 1985 به تن داشت قرار است در حراجی به بهای  تقریبی 350 هزار پوند فروخته شود.

روز 9 نوامبر 1985 شاهدخت ولز با لباسی به رنگ آبی سیر، طرح ویکتور ادلستین، در ضیافتی به میزبانی رییس جمهوری رونالد ریگان و بانوی اول آمریکا نانسی ریگان شرکت کرد. 

لباسی دکلته با زیردامنی‌های چین  دار و دامن مخملی که روی زمین کشیده می شد، و پاپیونی تزیینی در یک طرفش داشت.

  برای این مراسم، شاهدخت دایانا لباسش را با گردنبند بیضی شکلی از یاقوت و الماس کامل کرد که دورادورش رشته‌های مروارید داشت.

این جواهر، هدیه ازدواج او از سوی ملکه مادر بود و پیش از آن که دایانا آن را به گردنبند تبدیل کند، سنجاق سینه بود. 

لباس شب بی‌نظیر دایانا به خودی خود خبرساز بود، اما پس از آن که تصویر رقص دایانا با جان تراولتا، بازیگر فیلم گریس، در جهان پخش شد، آن لباس به اسطوره‌ای ترین لباس خاندان سلطنتی بریتانیا بدل شد.

این لباس یکی از لباس های محبوب دایانا بود. او دست کم در چهار مناسبت دیگر  آن را پوشید، از جمله در دیداری رسمی از اتریش در سال 1986 و شبی در خانه اپرای سلطنتی در  سال 1991. او همین لباس را برای پرتره ای که لرد اسنودن در سال 1997 از دایانا کشید، بر تن کرد. 

در ژوئن 1997، تنها دو ماه پیش از مرگ، دایانا لباسش را به حراج گذاشت تا 100 هزار پوند برای خیریه مبارزه با ایدز جمع کند.

مارین دانکل، زن کارآفرین مقیم فلوریدا، لباس را خرید و نگه داشت تا آن که در مارس 2013 آن را به بهای 240 هزار  پوند فروخت.

بنا به گزارش ها، یک مرد بریتانیایی، لباس را برای زنش هدیه خرید تا خوشحالش کند.

حالا، لباس شب مخمل دایانا دوباره به حراج گذاشته شده، و خانه حراج  کری تیلر لندن تخمین می زند که به بهای 350 هزار پوند فروخته شود.

لوسی بیشاپ، از خانه حراج کری تیلر، گفت: «این یکی از مهم ترین و نمادین ترین لباس‌های شبی به شمار می آید که پرنسس در عمرش به تن کرد.

«تصاویر چرخیدن او کف سالن رقص در بازوان جان تراولتای خوش سیما در کاخ سفید، در آن زمان شوری به پا کرد، و هنوز هم بسیار خاطره انگیز است.»

بیشاپ این لباس را «انتخابی با جلال و شکوه غیرعادی» برای شاهدخت جوان توصیف کرد، زیرا او معمولا لباس‌های سنگین تری برمی گزید تا رسوم دربار را رعایت کند.

بیشاپ گفت: «او می دانست که آن شب ستاره های هالیوود هم به ضیافت دعوت شده اند، و از این مناسبت بیشترین بهره را برد.»

تراولتا در سال 1985 در مصاحبه ای با مجله پیپل گفت که نانسی ریگان او را به کاخ سفید دعوت کرده بود و از او خواسته بود با دایانا  برقصد.

تراولتا به یاد آورد: «از من خواست اگر می شود، آن شب کمی بعدتر با شاهدخت برقصم.»

«من پرسیدم که آیا این کار مناسب است یا نه، و خانم ریگان لبخند زد و گفت: "البته. یکی از آرزوهای اوست. وقتی موسیقی متن فیلمت پخش شد، از او بپرس مایل است برقصد یا نه."»

این هنرپیشه هالیوود گفت که تحت تاثیر مهارت شاهدخت در رقص قرار گرفته بود، و افزود که او «ریتم عالی» داشت.

قرار است لباس دایانا در 9 دسامبر 2019 به حراج گذاشته شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی