بحران‌ گاز و هوا، مدارس و دانشگاه‌های ۱۰ استان را تعطیل کرد

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا: سالانه ۴۵ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند

فروش روزانه مجوز طرح ترافیک در روز یکشنبه دوم بهمن از سوی شهرداری تهران ممنوع است- BEHROUZ MEHRI / AFP

در حالی که بنابر اعلام رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا «سالانه ۴۵ هزار نفر در تهران در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند»، با استمرار بحران‌‌های «کمبود گاز» و «آلودگی هوا» بار دیگر مدارس و دانشگاه‌های تهران در روز یک‌شنبه ۲ بهمن ماه تعطیل شدند و همزمان مقام‌های استانی نیز ادارات و مدارس ده‌ها شهر دیگر را از جمله در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، همدان، کردستان، خراسان شمالی، یزد و تعداد دیگری از استان‌ها تعطیل اعلام کردند.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، شامگاه شنبه در اطلاعیه‌ای با تاکید بر «لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز از سوی شهروندان تهرانی»، اعلام کرد که مراکز آموزشی شامل مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تهران، به جز دماوند و فیروزکوه، در روز یک‌شنبه دوم بهمن ماه تعطیل است.

در اطلاعیه کارگروه اضطرار آلودگی هوا تاکید شده که مصوبات این کارگروه «با توجه به پایداری و سکون نسبی جو وکاهش کیفیت هوا و با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف گاز» تصویب و ابلاغ شده است و به همین دلیل علاوه بر تعطیلی مراکز آموزشی پایتخت و غیر حضوری بودن برخی از این مراکز، «طرح زوج و فرد برای روز یکشنبه دوم بهمن ماه از درب منزل اجرا خواهد شد و پلیس و شهرداری نسبت به اعمال قانون توسط دوربین‌های ثبت تخلفات اقدام می‌کنند.»

همچنین فروش روزانه مجوز طرح ترافیک در روز یکشنبه ۲ بهمن از سوی شهرداری تهران ممنوع است و پلیس راهور و پلیس فرماندهی انتظامی تهران بزرگ باید از تردد شبانه کامیون‌ها به جز کامیون‌های حامل سوخت و مواد فاسد شدنی در پایتخت جلوگیری کند.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران با تاکید بر لزوم استقرار فوری واحدهای اورژانس در میادین اصلی پایتخت، افزود که مردم از تردد غیر ضروری خودداری کنند و در صورت لزوم از ماسک مناسب(N95) استفاده کنند.

از سوی دیگر مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تمدید تعطیلی ادارات و دورکاری برخی اداره‌ها و بانک‌ها در شهر و استان اصفهان برای روز یکشنبه خبر داد و اعلام کرد که دلیل ادامه تعطیلی در این استان «آلودگی هوا» است.

منصور شیشه‌فروش افزود با تصمیم کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان، همه اداره‌ها و بانک‌ها در شهرهای اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر و نیز بخش‌های مرکزی شاهین شهر و نجف‌آباد و شهر سجزی برای دومین روز متوالی تعطیل است و در مواردی به‌صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین اعلام کرد که فعالیت حضوری مدارس و مراکز آموزشی در بسیاری از مناطق استان اصفهان روز یک‌شنبه تعطیل است و این مراکز به شکل غیر حضوری فعالیت می‌کنند.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای قزوین نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، ۲ و ۳ بهمن، به دلیل آلودگی هوا، ادارات شهر و استان قزوین تعطیل خواهند بود و برخی ادارات نیز به شکل دورکاری یا با تغییر ساعت فعالیت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدارس شهر قزوین، اقبالیه و محمودآباد نمونه، و تعدادی از شهرها و مناطق دیگر استان قزوین نیز در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه تعطیل است و فعالیت برخی از آنها به شکل غیرحضوری خواهد بود.

شاخص کیفیت هوا در کرج نیز با عبور از ۱۷۵ هوای مرکز استان البرز را در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های سنی قرار داد. این شاخص در نظرآباد کرج از ۳۴۶  نیز فراتر رفت که بیانگر وضعیت «خطرناک» هوا برای همه گروه‌های سنی است.

احمد افضلی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز شامگاه شنبه در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت که مدارس، دانشگاه‌ها و همه آموزشگاه‌های خصوصی و دولتی استان البرز روز یک‌شنبه ۲ بهمن تعطیل است و برخی از آنها به شکل غیرحضوری فعالیت خواهند کرد.

مقام‌های دولتی با اشاره به همزمانی بحران‌های آلودگی‌هوا و کمبود گاز، همچنین مدارس و مراکز آموزشی در استان‌های همدان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، خراسان شمالی را تعطیل یا غیر حضوری اعلام کردند.

محمدعلی ملک‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، نیز اعلام کرد که به دلیل آلودگی هوا، مدارس مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی شهرهای اردکان به جز بخش خرانق و عقدا و شهرستان میبد به جز بخش ندوشن یکشنبه ۲ بهمن تعطیل است.

در همین حال، محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا روز شنبه اول بهمن ماه گفت:«در حال حاضر میزان غلظت آلاینده‌ها در تهران ۶ برابر حدی است که برای سلامتی انسان‌ها ضرر دارد و برابر آمارها حدود ۴۵ هزار مرگ در تهران طی یک سال داشته‌ایم.»

 رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا با تاکید بر اینکه «وضعیت و کیفیت هوای تهران خوب نیست و این اقداماتی که انجام می شود، پایه علمی ندارد»، افزود: ما از نوسازی ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده در سال به صفر رسیده‌ایم و با آنکه مردم دنیا نیز با آلودگی هوا در ارتباط هستند اما روند کاهشی دارند برخلاف ایران که روند آلودگی هوا افزایشی است.