هوای تهران باز هم در شرایط قرمز قرار گرفت

مسئولان جمهوری اسلامی ایران همچنان استفاده از سوخت مازوت را انکار می‌کنند

سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به‌ دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند-ATTA KENARE / AFP

بارش‌ها در روزهای اخیر هم حریف آلاینده‌های پایتخت نشد و هوای تهران بار دیگر در «شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها» قرار گرفت.

بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ایستگاه منطقه ۱۵ تهران در روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه، به رنگ بنفش درآمد و ۲۴ ایستگاه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی تهران در ۲۴ ساعت گذشته بود، عدد ۱۶۷ را نشان می‌دهد.

با بازگشت آلاینده‌ها به آسمان پایتخت، کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استانداری تهران تشکیل جلسه داد. بر مبنای مصوبه این جلسه، روز سه‌شنبه طرح زوج و فرد عبورومرور خودروها از در منازل اجرا می‌شود و فروش مجوز روزانه طرح ترافیک ممنوع است. مسئولان رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای تهران به مردم توصیه کردند از تردد غیرضروری خودداری کنند یا ماسک مناسب بزنند. همچنین از مدیران ادارات خواسته شد با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش‌آموز موافقت کنند. فعالیت‌های عمرانی شهرداری‌های استان تهران و معادن شن و ماسه هم برای روز سه‌شنبه ممنوع است.

هم‌زمان، مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در خبری اعلام کرد که آلودگی‌های شهرهای صنعتی از جمله تهران تا پنجشنبه ۲۹ دی‌ ادامه دارد.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌گویند علت اصلی آلودگی هوای تهران تردد خودروهای فرسوده و مصرف زیاد بنزین و گازوئیل است اما کارشناسان تاکید می‌کنند که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت است.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی استفاده از سوخت مازوت را انکار می‌کنند. با این حال شواهدی وجود دارد که اثبات می‌کند استفاده از سوخت مازوت به دلیل کمبود جدی گاز با موافقت مقام‌های رده بالای حکومت انجام می‌شود. بی‌بی‌سی فارسی به‌تازگی در خبری اعلام کرد به اسنادی دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد استفاده از سوخت مازوت برای جبران کمبود گاز در نیروگاه‌ها و صنایع سیمان و فولاد به تایید شورای عالی امنیت ملی رسیده است. این اسناد نشان می‌دهد که مقام‌های امنیتی از تاثیر کمبود گاز در فصل سرما بر افزایش نارضایتی‌ها در میانه خیزش سراسری نگران بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های اخیر، به تناوب ویدیوها و تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها را نشان می‌داد اما رویه انکار استفاده از مازوت در رسانه‌های حکومتی همچنان ادامه دارد. خبرگزاری ایسنا به‌تازگی در گزارشی  به نقل از داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا سازمان محیط‌ زیست، نوشت که عامل اصلی آلودگی هوا مازوت نیست، وجود ۶.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران حتی در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده و ناوگان حمل‌ونقل شهری نیز توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و حاضر نیستند مسئولیت آلودگی هوای تهران را برعهده بگیرند.

پیش‌تر، دیوان محاسبات در گزارشی اعلام کرده بود از ۱۱۲ حکم مندرج در قانون هوای پاک که باید ۲۳ دستگاه  آن را اجرایی می‌کردند، تعداد ۳۸ حکم اصلا اجرا نشده، ۶۴ حکم به طور ناقص اجرا شده و صرفا ۱۰ حکم عملیاتی شده است و ترک فعل و کم‌کاری در عملکرد دستگاه‌های مربوطه محرز است.

گزارش‌های رسمی آشکار می‌کند که سالانه هزاران نفر در ایران به دلیل آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا راهی مراکز درمانی می‌شوند و برخی از آنان هم فوت می‌کنند. مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به‌ دلیل آلودگی هوا به مرگ زودرس دچار می‌شوند.