عربستان، ویترین جدید فوتبال آسیا

فوتبال قرار است یکی از عناصر اصلی در برنامه چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ این کشور باشد

بازی دوستانه بین پاری‌سن‌ژرمن و منتخب الهلال و النصر  در ورزشگاه شاه فهد ریاض جلب کرد- Giuseppe CACACE / AFP

ریاض در یک هفته میزبان سه بازی بزرگ بود. تماشاگران عربستانی یکشنبه فرصت داشتند سوپرجام اسپانیا بین رئال مادرید و بارسا را ببینند و چهارشنبه، دربی میلان در قالب سوپرجام ایتالیا برگزار شد. بازی دوستانه بین پاری‌سن‌ژرمن و منتخب الهلال و النصر هم پنجشنبه شب، توجه طرفداران فوتبال در تمام دنیا را به سمت ورزشگاه شاه فهد ریاض جلب کرد، چرا که رونالدو و مسی پس از مدت‌ها و شاید برای آخرین بار روبروی هم بازی کردند. یک ماه بعد از جام جهانی قطر که تورنمنتی تاریخی بود، عربستان در کانون توجه فوتبال جهان قرار گرفت تا از همسایه کوچک‌ترش عقب نماند.

فوتبال عربستان همیشه نسبت به همسایگان عربی‌اش برتری نسبی داشته، ولی لیگ فوتبال این کشور در سال‌های گذشته سیاست تبلیغاتی متفاوتی با لیگ‌های امارات و قطر در پیش گرفته بود و سراغ خریدهای پر سروصدا نمی‌رفت.

انتقال رونالدو به النصر نشان از تغییر این سیاست دارد و فوتبال عربستان تصمیم گرفته درهایش را به روی رسانه‌های بین‌المللی باز کند. دستمزد بالای فوق‌ستاره پرتغالی بعد از جدایی از منچستریونایتد مانع بزرگی برای انتقالش به باشگاه‌های اروپایی بود، ولی النصر با پرداخت دستمزد سالانه ۲۰۰ میلیون یورو او را متقاعد کرد که برای دو و نیم سال پیراهن زرد این تیم را به تن کند. آن‌ها برای رونالدو مراسم رونمایی پر زرق و برقی ترتیب دادند و اولین بازی‌اش در ریاض، مقابل تیم پرستاره پاری‌سن‌ژرمن بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته، بازیکنان بزرگی در فوتبال آسیا بازی کردند، ولی انتقال رونالدو، برنده پنج توپ طلا، با هیچ‌کدام از آن‌ها قابل مقایسه نیست و در روزهای گذشته، نام النصر و لیگ عربستان را سر زبان‌ها انداخته است. حساب اینستاگرام این باشگاه که پیش از این ۸۵۰ هزار دنبال‌کننده داشت، حالا از مرز ۱۲ میلیون نفر عبور کرده است.

سایت الجزیره در تحلیلی درباره انتقال رونالدو نوشت: «فوتبال می‌تواند به‌رغم آمار منفی حقوق بشری، تصویر ملایم‌تری از عربستان به خارج از این کشور ارائه بدهد و از طرف دیگر، منبع تغییرات اجتماعی درون این کشور باشد. رونالدو در مراسم معارفه‌اش گفت که می‌خواهد به گسترش فوتبال زنان و جوانان در عربستان کمک کند. فوتبال قرار است یکی از عناصر اصلی در چشم‌انداز توسعه عربستان تا سال ۲۰۳۰ باشد. این کشور تلاش می‌کند اقتصاد متنوع‌تری داشته باشد و وابستگی‌اش به نفت را کمتر کند.»

ماه گذشته، روزنامه تلگراف خبر داده بود که عربستان می‌خواهد در یک دهه آینده، برای میزبانی جام جهانی و المپیک درخواست بدهد. آن‌ها برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰، درخواست مشترکی به همراه مصر و یونان ارائه داده‌اند و جذب رونالدو می‌تواند بخشی از برنامه تبلیغاتی برای برگزاری دومین جام جهانی تاریخ در خاورمیانه باشد.

بیشتر از فوتبال