«دسته استقبال»، طرح جدید ایالات متحده برای پذیرش مهاجران

این برنامه حمایت بخش خصوصی از مهاجران را برای اسکان مجدد به همراه دارد

طرح دسته استقبال در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰ هزار حامی خصوصی را برای حمایت از مهاجران تازه‌وارد بسیج کند-JOHN MOORE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ دی (۱۹ دسامبر)، طرح تازه‌ای را برای حمایت از مهاجرانی که به این کشور وارد می‌شوند و بهبود زمینه اسکان مجدد آن‌ها آغاز کرده است. این طرح که به نام «دسته استقبال» از آن یاد می‌شود، بخش خصوصی در آمریکا را نیز وارد عرصه حمایت از مهاجران به‌خصوص مهاجران افغان و اوکراینی می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که این برنامه با هدف ارائه خدمات بهداشتی و انسانی تاسیس شده است و به شهروندان آمریکا امکان می‌دهد تا به پناهندگانی که از طریق برنامه پذیرش به ایالات متحده وارد می‌شوند، کمک کنند. 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا از قول آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، آمده است: «تامین یک پناهگاه و خانه جدید برای افرادی که از جنگ، خشونت و آزار و اذیت فرار می‌کنند، یکی از اصیل‌ترین سنت‌های آمریکا است که قدمت آن به زمان تاسیس این کشور برمی‌گردد.» در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمده است که این برنامه در دو مرحله برای شناسایی و ارزیابی موفق‌ترین عناصر حمایت مالی خصوصی به‌عنوان یک مدل نوآورانه اسکان مجدد از طرف جامعه آغاز می‌شود. در مرحله اول این برنامه، حامیان مالی خصوصی شرکت‌کننده در دسته استقبال با پناهندگانی که پرونده آن‌ها قبلا برای اسکان مجدد از طرف برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده (USRAP) تایید شده است، مرتبط می‌شوند. وزارت امور خارجه ارتباط اصلی بین حامیان مالی خصوصی و پناهندگانی را که در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ وارد می‌شوند، تسهیل خواهد کرد. در مرحله دوم این برنامه که اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود، حامیان مالی خصوصی می‌توانند پناهندگان را شناسایی کنند تا برای اسکان مجدد به برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده مراجعه کنند و از پناهندگان شناسایی‌شده خود حمایت کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح دسته استقبال در نظر دارد در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰ هزار حامی خصوصی را بسیج کند تا از حدود ۵ هزار مهاجری که در سال ۲۰۲۳ وارد آمریکا خواهند شد، حمایت کنند. 

در حال حاضر، این برنامه، مهاجران افغان و اوکراینی را که بر اساس ویزای مشروط بشردوستانه دوساله به آمریکا آمده‌اند، در بر نمی‌گیرد، بلکه تمرکز آن روی مهاجرانی است که از طریق برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده به آمریکا آمده‌اند. این برنامه مهاجران پذیرفته‌شده در آمریکا را پوشش می‌دهد. 

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، برای هر مهاجری که تحت پوشش برنامه دسته استقبال قرار می‌گیرد، حدود ۲۲۷۵ دلار برای سه ماه در نظر گرفته می‌شود. حامیان مالی بخش خصوصی ملزم‌اند تا برای هر مهاجر چنین مبلغی را فراهم کنند. در این بیانیه آمده است که این پول به‌صورت مستقیم در دسترس مهاجران قرار نمی‌گیرد، بلکه برای مصارف جانبی از جمله تضمین دادن برای اجاره آپارتمان، خرید لباس یا مبلمان زمستانی، تامین منابع مورد نیاز پناهندگان در سه ماه اول در نظر گرفته شده است. پس از آن، پناهندگان واجد شرایط سایر برنامه‌های فدرال خواهند شد. در کنار این، حامیان مالی خصوصی خدمات دیگری از قبیل پیدا کردن مدرسه برای کودکان مهاجران، راهنمایی برای خرید از مغازه‌ها، حل مشکلات ساده زندگی مانند رفتن به داروخانه، مطب دکتر و غیره را نیز ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین تلاش خواهند کرد تا مهاجران سریع‌تر استقلال پیدا کنند و متکی بر خود باشند و توانایی کار کردن در محیط را پیدا کنند. 

به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، در حال حاضر، شش سازمان حمایت خصوصی در یک کنسرسیوم مشترک برنامه دسته استقبال را آغاز کرده‌اند و وزارت خارجه نیز بودجه این سازمان‌ها را تامین کرده است. با اینکه برنامه دسته استقبال در قدم اول ۵ هزار مهاجر را تحت پوشش قرار خواهد داد، اما به گفته وزارت خارجه آمریکا، این طرح تا سقف ۱۲۵ هزار نفر در سال افزایش می‌یابد. 

برنامه دسته استقبال ابتکار تازه‌ای نیست. پیش از این، دولت کانادا و مردم این کشور، این طرح را اجرا کردند که مورد استقبال قرار گرفت و تاثیرات خوبی داشت. دولت آمریکا نیز با اقتباس از این طرح، می‌خواهد آن را به طور سراسری برای اکثر مهاجرانی که به این کشور می‌آیند، اجرا کند. البته برنامه عادی پذیرش از طرف دولت فدرال نیز کماکان به کار خود ادامه می‌دهد. 

سقوط افغانستان به دست طالبان و به‌دنبال آن جنگ اوکراین، باعث سرازیر شدن هزاران شهروند این دو کشور به سوی اروپا و آمریکا شد. دولت آمریکا تا اواخر سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر افغان را از آغاز روند تخلیه در اوت ۲۰۲۱، به این کشور منتقل کرده است. نزدیک به ۸۰ هزار تن از این مهاجران افغان تحت پوشش برنامه ویزای موقت بشردوستانه به این کشور رفته‌اند و بقیه با استفاده از برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده که یک برنامه بزرگ پذیرش مهاجر در آمریکا است، به این کشور آمده‌اند. تهیه سرپناه وادغام این مهاجران در کنار ده‌ها هزار شهروند اوکراینی، برای آمریکا کار سختی بوده است. به همین دلیل، دولت این کشور بخش خصوصی در آمریکا را نیز وارد عرصه طرح حمایت از مهاجران کرده است.

بیشتر از جهان