اتحادیه اروپا در آستانه افزودن ۳۷ نام جدید به فهرست تحریم‌ها علیه ایران؛ حمایت هلند و فرانسه

شماری از رهبران و دیپلمات‌های ارشد جهان از گام اتحادیه اروپا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران استقبال کرده‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع نوشت که اتحادیه اروپا همزمان با کار روی اقدام مشترک کشورهای عضو در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، قرار است که روز دوشنبه پیش رو (۲۳ ژانویه)، ۳۷ نام جدید را به فهرست تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران بیافزاید. 

اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه به متن پیشنهادی متممی رای دادند که بر اساس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد.

یکی از این دیپلمات‌های آگاه اروپایی به رویترز گفت: «ما روز دوشنبه چهارمین بسته تحریمی علیه ایران را تصویب خواهیم کرد و معتقدیم که باید از هم‌اکنون کار روی پنجمین بسته برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را آغاز کنیم.» 

هر دو منبع آگاه تایید کردند که ۳۷ نام جدید را به دلیل نقض حقوق بشر در جلسه روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در فهرست سیاه قرار خواهند داد. 

تحریم‌ سپاه به این معنی است که اعضای این گروه نظامی اجازه سفر به اتحادیه اروپا را نخواهند داشت و هرگونه دارایی‌های آنان در اروپا مسدود خواهد شد. 

مقام آگاه اروپایی در عین حال افزود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یک نهاد، فعلا تحریم نخواهد شد. او گفت: «انجام این کار باید از نظر قانونی معتبر باشد و این مسئله هم‌اکنون تحت بررسی است اما تا دوشنبه آماده نخواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که خبرگزاری رویترز نامشان را ذکر نکرده است، گفت اعضای ۲۷گانه اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره موضوع‌اند، اما فرانسه، که قبلا ملاحظاتی در این خصوص داشت، اکنون از اقدام در جهت تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران حمایت می‌کند.

یکی از این دیپلمات‌ها گفت که موضع پاریس در برداشتن گام فوق ‌به‌ویژه زمانی متسحکم شد که هفت تن از شهروندان فرانسه در ایران بازداشت شدند. وزارت خارجه فرانسه، پیشتر در روز سه‌شنبه خواستار آزادی فوری برنار فلان، شهروند فرانسوی-ایرلندی بازداشت‌شده در ایران شد و گفت که وضع سلامت او رو به وخامت است.  

همچنین در روز پنجشنبه ۲۹ دی،  وپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند از تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر داد و گفت که درباره مسئله روسیه و ایران با او صحبت کرده است. هوکسترا در توییتی نوشت: «درباره نقض فاحش حقوق بشر در ایران صحبت کردیم. باید به تحریم عاملان نقض حقوق بشر ادامه دهیم. هلند قویا با قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی موافق است. این اقدام مسلتزم تعهد مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. 

بنیامین نتانیاهو و ریشی سوناک، نخست‌وزیر اسرائیل و بریتانیا، نیز روز پنجشنبه، طی تماسی تلفنی از جمله درباره مسئله تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا صحبت کردند. نتانیاهو درباره حمایت بریتانیا از این اقدام ابراز خرسندی کرد و گفت که مطرح شدن مسئله اهمیت دارد. 

در همین روز نخست‌وزیر اسرائیل میزبان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، بود که برای اولین بار پس از آغاز به کار دولت جدید بنیامین نتانیاهو به اسرائیل سفر کرده است. 

رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که مسئله ایران، راه‌های مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی و مقابله با عملیات منطقه‌ای تهران، از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه آنان بود

اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا که نهاد اجرایی این اتحادیه است، پیشتر از تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کرده و چنین اقدامی را پاسخ به آنچه که «پایمال شدن حقوق بنیادین بشر در جمهوری اسلامی» توصیف کرده بود، دانست.  

وزیر خارجه جمهوری اسلامی اقدام اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا را «شلیک به پای خود» توصیف کرده و ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی آن را اقدامی از سر استیصال خواند.