دومین تماس تلفنی رئیسی‌ و پوتین در ۹ روز گذشته

محور گفت‌وگوهای رئيسی و پوتین، انرژی و وضعیت سوریه عنوان شده است

تماس‌های روسای جمهوری ایران و روسیه، در میانه حساسیت‌های اروپایی‌ها به همکاری‌های نظامی تهران و مسکو است -Sergei Savostyanov / SPUTNIK / AFP

ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ایران و روسیه، برای دومین بار طی ۹ روز گذشته، بار دیگر تلفنی با هم گفت‌وگو کردند. محور گفت‌وگوهای رئيسی و پوتین، مسائل مرتبط با انرژی، حمل‌ونقل و وضعیت سوریه، به‌عنوان متحد اصلی هر دو کشور، عنوان شده است.

ایران و روسیه، در بازارهای انرژی به نوعی رقیب هم به‌حساب می‌‌آیند و هر دو زیر تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی قرار دارند.

خبرگزاری‌ رویترز روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی‌ماه) در گزارشی نوشت از هنگام تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در زمستان سال گذشته، ایران برای مقام‌های کرملین اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 

در همین حال، روز پنجشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، گفت با وجود روابط به گفته او «ممتاز» تهران و مسکو، حکومت ایران همچنان الحاق شبه‌جزیره کریمه و نیز مناطقی لوهانسک و دونتسک، در شرق اوکراین، به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

مقام‌های دولتی ایران، بعد از ماه‌ها انکار، در نهایت تایید کرده‌اند که شماری از پهپادهای نظامی خود را در اختیار روسیه قرار داده‌اند. 

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، به‌ویژه تامین پهپادها، از موضوع‌های حساسی است که مقام‌های مختلف اروپا و اعضای پیمان نظامی ناتو بارها به آن واکنش نشان داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفت‌وگوی روسای جمهوری ایران و روسیه، در روزی انجام شد که نمایندگان پارلمان اروپا با ۳۱۳ رأی مثبت، از مجموع ۵۴۵ نماینده حاضر در نشست، از «شورای اروپا» خواستند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

شورای اروپا و کمیسیون اروپا، دو نهاد اصلی در زیرمجموعه اتحادیه اروپا به‌شمار می‌روند که به‌لحاظ حقوقی امکان پیگیری و اجرای چنین درخواستی را دارند.

در متن گزارش سالانه سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، به همکاری‌های نظامی حکومت ایران با روسیه و نیز سرکوب شدید اعتراض‌های سیاسی در ایران، به عنوان دلایلی برای تشدید تحریم‌های هدفمند و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا اشاره شده است. 

علاوه بر کشورهای اروپایی، ایالات متحده، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای پیمان نظامی ناتو، نیز به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه حساس است.

هفته گذشته، کاخ سفید اعلام کرد حکومت ایران با تامین و ارسال پهپادهای نظامی به روسیه، می‌تواند در جنایت جنگی نیروهای روسیه در اوکراین مشارکت داشته باشد.