پارلمان اروپا خواهان تشکیل یک دادگاه ويژه‌ درباره جنگ روسيه در اوکراين شد

این دادگاه بر نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت که در اوکراین انجام شده است، متمرکز خواهد بود

این تصمیم، تمایل اتحادیه اروپا برای پاسخگو نگه داشتن مسکو در مورد حمله روسیه به اوکراین را نشان می‌دهدـAnatolii Stepanov / AFP

پارلمان اروپا، روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی)، از کشورهای عضو خواست درباره ايجاد یک دادگاه ويژه برای رسیدگی به جنايت جنگی و تجاوز روسيه به اوکراين، همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، این قطعنامه غیر‌الزام‌آور با  ۴۷۲ رای مثبت، ۱۹ رای منفی و ۳۳ رای ممتنع در پارلمان اروپا تصویب شد. این تصمیم، تمایل اتحادیه اروپا برای پاسخگو نگه داشتن مسکو در‌مورد حمله روسیه به اوکراین را نشان می‌دهد.

پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست «با همکاری نزدیک با اوکراین برای جلب حمایت سیاسی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی درمورد برگزاری یک دادگاه ویژه درباره تجاوز روسیه به اوکراین تلاش کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اين اقدام هم‌زمان با آن صورت گرفت که دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت این دیوان قادر است به‌طور موثری با جنايات جنگی که در اوکراين انجام شده است برخورد کند.

کریم خان پیش از این، مخالف این طرح بود که چنین دادگاه ویژه‌ای تاسیس شود. طرحی که اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد کرده است. 

با این حال، پارلمان اروپا می‌گوید: «تاسیس این دادگاه ویژه، مکمل تلاش‌های تحقیقی دیوان کیفری بین‌المللی و دادستان آن خواهد بود، چرا که بر نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت که در اوکراین انجام شده است، متمرکز خواهد بود.» 

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه، تحقیقاتش را در‌مورد جنایات جنگی در اوکراین آغاز کرده است، اما نمی‌تواند جرم تجاوز -‌عمل حمله به کشور دیگر‌- را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، زیرا فدراسیون روسیه امضا‌کننده پیمان دیوان کیفری بین‌المللی نیست، پیمانی که این دادگاه را ایجاد کرد.

از زمانی که ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، دستور حمله به اوکراين را در ۲۴ فوريه ۲۰۲۲ صادر کرد، نيروهای نظامی او به جرائمی مانند قتل‌عام در بوچا در حومه کي‌یف و حملات مرگبار به تاسيسات غيرنظامی، از جمله بمب‌گذاری ۱۶ مارس در يک تئاتر در ماريوپول متهم شده‌اند. آسوشيتدپرس گزارش می‌دهد به‌احتمال زياد نزديک به ۶۰۰ نفر در این موارد کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان