یک‌سوم اعدام‌ها سهم محروم‌ترین استان ایران است

کمپین فعالان بلوچ در گزارش سالانه خود، به موارد نقض حقوق بشر در مناطق بلوچ نشین اشاره کرد

کمپین فعالان بلوچ گزارش سالانه خود در مورد نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۲ در مناطق بلوچ‌نشین ایران را منتشر کرد. در این گزارش، به ۸۵۰ مورد نقض حقوق بشر در مناطق بلوچ‌نشین ایران شامل ناحیه جنوبی استان سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، شرق استان هرمزگان و استان گلستان اشاره شده است. این در حالی‌ است که بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در ایران به علت فشار نهادهای امنیتی، فاش نمی‌شوند.

بر اساس گزارش سالانه کمپین فعالان بلوچ، در سال ۲۰۲۲ جمعا ۱۳ گزارش از نقض حقوق زنان به دست کمپین رسیده که هشت مورد آن مربوط به اختلاف‌های خانوادگی بوده که به کشته شدن سه زن و شش مرد منجر شده است و دو نفر هم زخمی شده‌اند. همچنین یک زن بلوچ اعدام و چهار زن نیز بازداشت شده‌اند و برای آن‌ها احکام سنگین صادر شده است. به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ هم تجاوز شده است.

با وجود گذشت بیش از یک قرن از شروع صدور شناسنامه در ایران، دست‌کم ۵۰۰ هزار نفر از مردم سیستان و بلوچستان کماکان از این حق محروم‌اند. نداشتن شناسنامه ایرانی به یکی از معضلات زندگی در سیستان و بلوچستان تبدیل شده است و جمعیت قابل‌توجهی از مردم این استان به دلیل محروم بودن از این حق، از بسیاری حقوق و امکانات اولیه نیز محروم مانده‌اند.

در یک سال گذشته، مجموعا ۱۹ گزارش از حمله و یورش نیروهای نظامی به منزل شهروندان بلوچ منتشر شده که برخی از این یورش‌‎ها همراه با درگیری و تیراندازی به سمت ساکنان و فرزندانشان بوده است.

این گزارش جمعا ۷۵ مورد نقض حقوق کودکان بلوچ را ثبت کرده که بر اساس آن، دست‌کم ۳۶ کودک کشته، ۱۲ کودک زخمی، ۴۹ کودک غرق و پنج کودک بازداشت شده‌اند و هشت کودک هم مورد تجاوز نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند. آن‌ها همچنین از حق آموزش به زبان مادری و برخی نیز به خاطر نداشتن شناسنامه، از حق تحصیل محروم‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک سال گذشته، ۱۷۹ بلوچ اعدام شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم اعدام‌شدگان در ایران بلوچ‌ بوده‌اند. حکم اعدام این زندانیان در حالی اجرا شده که این افراد از روند محاکمه عادلانه محروم بوده‌اند و برخی احکام اعدام هم با استناد به اعتراف‌هایی که احتمال می‌رود زیر شکنجه یا دیگر رفتارهای بی‌رحمانه غیرانسانی و تحقیرآمیز به دست آمده باشد، صادر شده است. از طرفی، خانواده‌های برخی اعدام‌شدگان سیاسی به کمپین فعالان بلوچ اطلاع دادند که فرزندان آن‌ها در هیچ گروه سیاسی عضو نبوده‌اند و صرفا به‌ دلیل انتقام و تحت فشار قرار دادن یکی از اعضای خانواده که عضو گروه سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران است، اعدام شده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ به زندان‌های این استان هم اشاره و تاکید کرد که سیستم قضایی جمهوری اسلامی به دلیل شرایط آب‌وهوایی، دور بودن از مرکز و دشواری رفت‌وآمد، از زندان‌های سیستان و بلوچستان معمولا به عنوان تبعیدگاه استفاده می‌کند. علاوه بر این‌ها، زندانیان با مشکلات مضاعفی از جمله نبود امکانات حداقلی مواجه‌اند که شرح آن‌ها در این گزارش آمده است.