وزیر خارجه اوکراین خواستار تحریم‌های جدید اروپا علیه جمهوری اسلامی شد

آمریکا تاکنون تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی را در ارتباط با تحویل پهپادهای انتحاری به روسیه تحریم کرده است

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از اتحادیه اروپا خواست علاوه بر تشدید تحریم‌های روسیه، تحریم‌های جدید و بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند. او دلیل این درخواست را پهپادهایی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی برای کمک به روسیه در جنگ با اوکراین در اختیار این کشور قرار داده است.

وزیر خارجه اوکراین شامگاه چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه در صفحه توییتر خود با پیشنهاد مجارستان برای لغو تحریم‌ها علیه ۹ نفر از نزدیکان و متحدان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، مخالفت کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

دیمیترو کولبا همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا علاوه بر رد پیشنهاد مجارستان، باید در بسته تحریمی انبار تسلیحاتی روسیه را هدف بگیرد و «تحریم‌های شدیدی علیه صنایع موشکی، پهپادی، اشخاص، انرژی، بانک‌ها، رسانه‌ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات روسیه» اجرا کند.

وزیر خارجه اوکراین در همین توییت تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید همزمان با اعلام دهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه، «تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران» به اجرا بگذارد.

اتحادیه اروپا از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ۹ بسته تحریمی را علیه روسیه، ولادیمیر پوتین و تعدادی از نزدیکان و متحدان او که به ثروت‌های افسانه‌ای دست یافته و به عنوان «الیگارش‌های روس» شهرت دارند، به اجرا گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، گستره وسیعی از اقتصاد، بانک‌ها، صنایع و صادرات نفت و گاز روسیه و بسیاری از مقام‌های دولت پوتین و الیگارش‌های روس را در بر‌می‌گیرد.

نخستین بار واشینگتن‌پست از ارسال پهپادهای شاهد از ایران به روسیه خبر داد و گزارش داد که تکنسین‌های روس برای آموزش در این زمینه به ایران سفر کرده‌اند و نیروهای سپاه نیز برای آموزش نیروهای روسیه به مناطق شرقی اوکراین که هم‌اکنون تحت کنترل روسیه است، رفته‌اند.

به این ترتیب پای جمهوری اسلامی به عنوان متحد پوتین به جنگ اوکراین باز شد اما تا ماه‌ها مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال پهپاد به روسیه را انکار می‌کردند.

مقام‌های اوکراین و سپس ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اما استفاده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی از جمله پهپاد شاهد ۱۳۶ را تایید کردند و بارها گفتند که روسیه از این این پهپادها علیه غیرنظامیان و تاسیسات زیربنایی اوکراین استفاده می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت رئیسی، ۱۴ آبان ماه تحویل پهپاد به روسیه را تایید کرد، اما مدعی شد: «اظهارات در مورد بخش موشکی کاملا غلط اما بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.»

در مقابل رئیس‌جمهوری اوکراین، اظهارات امیرعبداللهیان را رد کرد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران «دروغ» گفته است و نیروهای اوکراین روزانه بیش از ۱۰ پهپاد ایرانی را بر فراز شهرها و مناطق مسکونی و زیربنایی اوکراین سرنگون می‌کنند.

شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز ۱۷ آبان در گزارش به نقل از منابع امنیتی کشورهای غربی از مبادلات مخفیانه تجهیزات نظامی و پول میان ایران و روسیه در قبال تحویل پهپاد خبر داد. 

همزمان ارتش اوکراین نیز گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در حال تحویل مداوم پهپادهای انتحاری به روسیه است و بار دیگر در پاییز ۱۴۰۱ محموله‌ای شامل ۲۰۰ پهپاد آرش، شاهد ۱۳۶، مهاجر ۶ را از طریق دریای خزر و بندر آستاراخان به روسیه تحویل داده است.

دامنه حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ علیه اوکراین در ماه آغازین سال ۲۰۲۳ نیز به گفته مقام‌های اوکراین افزایش یافته است.

معاون اطلاعات نظامی ارتش اوکراین روز ۱۶ دی ماه، ششم ژانویه ۲۰۲۳، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در قراردادی دیگر قرار است هزار و ۷۵۰ پهپاد دیگر هم به روسیه تحویل دهد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، هم ۱۸ آذر ماه هشدار داد که همکاری‌های گسترده نظامی ایران و روسیه علاوه بر اوکراین، برای کشورهای منطقه و جهان خطرناک است.

این مقام آمریکایی عنوان کرد که روسیه در قبال دریافت پهپادهای انتحاری، به جمهوری اسلامی وعده ارسال تسلیحات پیشرفته نظامی چون جنگنده، هلی‌کوپتر و سیستم‌های دفاع هوایی داده است.

آمریکا تاکنون تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی را در ارتباط با تحویل پهپادهای انتحاری به روسیه تحریم کرده است از جمله در نیمه دی ماه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده  شش عضو هیات مدیره شرکت صنایع هوایی قدس و یکی از مدیران سازمان صنایع هوایی ایران را در ارتباط تحریم کرد.

تاکید دیمیترو کولبا بر لزوم اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به خاطر ارسال پهپاد و تسلیحات به روسیه در حالی انجام شد که روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان اروپا به متن پیشنهادی متممی رای دادند که بر اساس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد.

بیشتر از جهان