آخرین بخش کتاب مقدس سیک‌ها از افغانستان به هند منتقل شد

با آغاز حاکمیت طالبان و حملات مرگبار با نام گروه داعش در مکان‌های مقدس سیک‌ها در افغانستان، روند خروج آنها به مقصد هند افزایش یافته است

خروج شهروندان سیک از افغانستان از دهه ۱۹۹۰ میلادی و در جریان جنگ‌های داخلی آغاز شد -MONEY SHARMA / AFP

رسانه‌های هندی روز چهارشنبه، ۲۹ دی (۱۸ ژانویه) گزارش دادند که آخرین بخش از کتاب مقدس سیک‌ها به نام «گورو گرانت صاحب» از افغانستان به این کشور منتقل شده است.

سه تن از شهروندان جامعه سیک افغانستان این بخش از کتاب مقدس سیک‌ها را به دهلی‌نو منتقل کردند.

با روی کار آمدن طالبان در قدرت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، روند بازگردان نمادهای مذهبی و میراث‌های مرتبط با جامعه سیک افغانستان به هند آغاز شده است.

منجیت سنیگ جی‌کی، یکی از نمایندگان جامعه سیک می‌گوید که طالبان با خروج کتاب مقدس‌شان از افغانستان مخالفت کردند، اما این مشکل با مذاکره دولت هند با طالبان حل شده است.

با آغاز حاکمیت طالبان و حملات مرگبار با نام گروه داعش در مکان‌های مقدس سیک‌ها در افغانستان، روند خروج آنها به مقصد هند افزایش یافت. طالبان نتوانستند که به جامعه سیک اطمینان دهند که امنیت مال و جانشان را تامین می‌کنند.

گفته می‌شود که اینک اعضای جامعه سیک در افغانستان به کمتر از ۱۰۰ نفر می‌رسد و آنها هم از ترس حملات هدفمند نمی‌خواهند که زیر پرچم طالبان به زندگی ادامه بدهند.

خروج شهروندان سیک از افغانستان از دهه ۱۹۹۰ میلادی و در جریان جنگ داخلی آغاز شد  که خانه‌های بسیاری از سیک‌ها مورد هجوم قرار گرفت. با حاکم شدن طالبان و اعمال محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه اقوام و مذاهب، بسیاری از اعضای جامعه سیک به کشورهای خارجی از جمله هند، پاکستان، بریتانیا و اروپا پناه بردند.

با افزایش حملات مرگبارعلیه جامعه سیک، خروج آنها از افغانستان شدت گرفت. سیک‌ها بیشتر در استان‌های کابل، ننگرهار و غزنی زندگی می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خردادماه سال جاری مسئولان سازمان مدیریت عبادتگاه‌های سیک‌ها در سه ایالت هندوستان در یک گردهمایی، از دولت هند خواسته بودند که سیاست مشخصی برای کمک به سیک‌های افغانستان در نظر بگیرد و برای تضمین ثبات زندگی این اقلیت در افغانستان، جایگاه آنان را در قانون اساسی هند مشخص کند.

جامعه سیک افغانستان در دوران نظام جمهوریت سرنگون شده، ادعا می‌کردند که قدرتمندان، غاصبان و حتی افراد حکومتی، بسیاری از املاک شخصی آنان در استان‌های مختلف افغانستان را غصب کرده‌اند.

این گروه گفته بود که دولت سابق افغانستان هیچ‌گاه به این مشکل توجه نکرده و این بی‌توجهی سبب شده است تا آنان نتوانند حتی یک متر از زمین‌های غصب شده خود را  پس بگیرند.

بیشتر از جهان