۲۱ شهروند سیک افغانستان با یک پرواز ویژه به هند رسیدند

۶۰ شهروند سیک هنوز در افغانستان منتظر گرفتن ویزا برای انتقال به هندوستان‌اند

۱۱ شهروند سیک در اولین پرواز بعد از حمله تروریستی ۲۸ خرداد، از کابل به هند منتقل شدند- AFP

روزنامه «تایمز آف ایندیا» روز جمعه ۲۴ تیرماه (۱۵ ژوئیه)، گزارش داد ۲۱ شهروند سیک افغان روز پنجشنبه با یک پرواز ویژه شرکت هوایی «کام ایر» افغانستان، از کابل به دهلی، منتقل شدند.

پونیت سینگ، رئیس انجمن جهانی هند به رسانه‌ها گفت که یک گروه ۲۱ نفری سیک‌های افغانستان با همکاری این انجمن، سازمان هماهنگی گوردواره‌های (معابد) سیک‌ها در هند و دولت این کشور از کابل منتقل شده‌اند.

هزینه سفر این پناهجویان سیک را سازمان هماهنگی گوردواره‌ها تهیه کرده و یکی دیگر از گوردواره‌های سیک‌ها در دهلی، مسئولیت تامین سرپناه موقت برای این افراد را به عهده گرفته است.

پیش از این نیز ۱۱ شهروند سیک در یک پرواز ویژه از افغانستان به هند منتقل شدند. این روند انتقال پس از آن آغاز شد که آخرین و کوچک‌ترین عبادتگاه سیک‌ها در کابل، روز شنبه ۲۸ خرداد، هدف حمله تروریستی قرار گرفت.

در این حمله یک شهروند سیک، یک نفر از نیروهای طالبان و فرد حمله‌کننده کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله تروریستی را گروه داعش خراسان به عهده گرفت. این گروه با انتشار بیانیه‌ای در کانال خبری «اعماق» وابسته به داعش، نوشت حمله‌کننده انتحاری «ابومحمد تاجیک» نام داشت و به تفنگ، تپانچه و نارنجک دستی مسلح بود. داعش دلیل این حمله را گفته‌های اخیر سیاستمداران هندی در مورد پیامبر اسلام، عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این حمله، سازمان هماهنگی گوردوراه‌های سیک‌ها و دیگر انجمن‌های مربوط به هندوان و سیک‌ها از دولت هند خواستند که زمینه انتقال سیک‌ها و هندوهای افغانستان را به این کشور فراهم کند. دولت هند در پاسخ به این درخواست، روند صدور ویزای الکترونیکی را برای این شهروندان افغان فراهم کرد.

سازمان هماهنگی گوردواره‌ها در هند، اعلام کرد که اخیرا ۱۳۵ شهروند افغان سیک و هندو در افغانستان باقی مانده بودند که به‌تدریج به هند منتقل شدند و اکنون فقط ۶۰ نفر از این افراد در انتظار صدور ویزا در افغانستان حضور دارند.

این سازمان پیش از این نیز از دولت هند خواسته بود که امکانات یک زندگی مناسب و در چهارچوب قانون اساسی را برای سیک‌ها و هندوهای افغانستان فراهم کند. در نخستین بیانیه این سازمان پس از حمله اخیر تروریستی به معبد سیک‌ها در کابل آمده بود: «ما در حال حاضر امکان تهیه سرپناه و غذا را برای شهروندان منتقل شده از افغانستان داریم، اما دولت هند باید در درازمدت جایگاه این افراد را در قانون اساسی هند تعریف کند تا یک زندگی باثبات و منظم در هند داشته باشند.»

سیک‌ها و هندوها از شهروندان قدیمی افغانستان‌اند که از سده‌ها پیش در این کشور زندگی می‌کردند و اغلب به تجارت و کسب‌و‌کار شخصی مشغول بودند. این شهروندان افغان که تا دو دهه پیش، شمارشان به بیش از ۲۰ هزار خانواده در افغانستان می‌رسید، در خلال جنگ‌ها و نابسامانی‌ها به‌تدریج کشور را ترک کردند و در تابستان سال ۲۰۲۱، تنها ۷۰۰ خانواده سیک و هندو در افغانستان باقی مانده بودند.

پس از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، شمار زیادی از این افراد از کشور خارج شدند و به گفته سازمان هماهنگی گوردواره‌های هند، تنها ۱۳۵ شهروند هندو و سیک در افغانستان باقی مانده بودند.

 

بیشتر از جهان