یک هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد به رهبری آمنه محمد به کابل سفر کرد

تمرکز این هیئت بر بازگرداندن حقوق زنان افغانستان است

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، روز چهارشنبه از ملاقات با هیئت سازمان ملل متحد در کابل خبر دادــ Hamid Karzai/Facebook

در ادامه تلاش‌های سازمان ملل متحد در حمایت از حقوق زنان افغانستان، هیئتی بلندپایه از رهبران این سازمان به کابل سفر کرد. این هیئت که آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، در راس آن قرار دارد، شامگاه سه‌شنبه وارد کابل شد.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، روز چهارشنبه از ملاقات با این هیئت در کابل خبر داد و از تلاش‌های سازمان ملل برای فراهم‌ کردن کمک‌های بشردوستانه و دفاع از حقوق اساسی زنان افغانستان قدردانی کرد.

مقام‌های سازمان ملل متحد در مورد برنامه‌های این هیئت و دیدارهای احتمالی آن‌ها با مقام‌های رژیم طالبان هیچ توضیحی نداده‌اند. در اطلاعیه خبری سازمان ملل متحد هم تنها به تلاش این هیئت برای ترویج حقوق زنان و دختران در افغانستان اشاره شده و درباره برنامه‌های این هیئت خبری نداده است. آسوشیتدپرس به نقل از فرحان حق، سخنگوی معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشت که به دلایل امنیتی نمی‌توان برنامه‌ها و دیدارهای آینده این هیئت را فاش کرد.

فرحان حق می‌گوید که در ترکیب هیئت سفرکرده به کابل علاوه بر آمنه محمد، سیما باحوث، مدیر اجرایی آژانس زنان سازمان ملل متحد برای ترویج برابری جنسیتی و حقوق زنان، و خالد خیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، نیز حضور دارند.

سخنگوی معاون دبیر کل سازمان ملل گفت که این مقام‌ها قبل از سفر به کابل، رایزنی‌هایی در سطح عالی در سراسر کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیا و اروپا به منظور گفت‌وگو در مورد وضعیت افغانستان در تلاش برای ارتقا و حمایت از حقوق زنان و دختران، همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه پایدار برگزار کرده‌اند. او گفت اعضای این هیئت با رهبران سازمان کنفرانس اسلامی شامل ۵۷ کشور اسلامی، بانک توسعه اسلامی، گروه‌های زنان افغانستان در آنکارا، ترکیه و اسلام‌آباد و همچنان تعدادی از سفرای دولت سابق و فرستادگان ویژه رژیم طالبان مستقر در دوحه دیدار کردند.

به گفته فرحان حق، در طول این بازدیدها، کشورها و همکاران افغان به نقش حیاتی سازمان ملل در یافتن مسیری برای رسیدن به یک راه‌حل پایدار و همچنین نیاز به ادامه ارائه حمایت‌های جهانی برای نجات جان مردم افغانستان تاکید کردند و خواستار تشدید تلاش‌ها برای انعکاس این مسائل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورها و سازمان‌هایی که با این هیئت گفت‌وگو کرده‌اند، از رویکرد طالبان در ایجاد محدودیت برای زنان و دختران افغان و محروم کردن آنان از حقوقشان اظهار نگرانی کرده و خواهان ایجاد یکدستی و اتحاد برای اعاده حقوق زنان شده‌اند.

فرحان حق می‌گوید: «نیاز به یک مسیر سیاسی احیاشده و واقع‌بینانه مداوم در این گفت‌وگوها برجسته شد و همه بر اصول اساسی از جمله حقوق زنان و دختران برای تحصیل، کار و زندگی عمومی در افغانستان تاکید کردند. در این دیدارها تصمیم گرفته شد در ماه مارس، یک کنفرانس بین‌المللی بزرگ با موضوع جایگاه حقوق زنان و دختران در جهان اسلام برگزار شود.

گروه طالبان با سلطه بر سراسر افغانستان سلسله محدودیت‌هایی را برای زنان افغانستان وضع کردند. آن‌ها نخست زنان کارمند دولت را به خانه‌ فرستادند، سپس دختران دانش‌آموز را از رفتن به مدرسه منع کردند و پس از آن به دختران دانشجو اجازه ندادند به دانشگاه بروند. طالبان در تازه‌ترین اقدام خود، دسامبر ۲۰۲۲ دستور دادند زنانی که در نهادهای خصوصی از جمله سازمان‌های خارجی کار می‌کنند. دیگر حق ندارند سر کار بروند. طالبان خیلی پیش از این، رفتن زنان به باشگاه‌های ورزشی، ورزشگاه‌ها، پارک‌های تفریحی و همچنان حمام و آرایشگاه را نیز قدغن کرده بودند.

رویکرد زن‌ستیزانه طالبان باعث شد تعدادی از سازمان‌های امدادرسان به مردم افغانستان فعالیت خود را در این کشور متوقف کنند. برخی از کشورهای کمک‌کننده نیز کمک‌های خود را به افغانستان قطع کردند. با این حال طالبان همچنان بر اصول خود مبنی بر انزوای زنان در چارچوب خانه‌ها تاکید دارند.

توقع می‌رود این هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد بتواند سران طالبان را راضی کنند دست‌کم اجازه دهند فعالیت زنان در نهادهای خصوصی امدادرسان از سر گرفته شود؛ زیرا بدون حضور زنان، کمک به نیمی از مردم افغانستان که در حال حاضر به‌شدت به این کمک‌ها نیاز دارند، قطع خواهد شد.

بیشتر از جهان