روز مارتین لوتر کینگ؛ این رهبر حقوق مدنی که بود؟

او در سال ۱۹۶۴، برای تلاش در عرصه حقوق مدنی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد

روز بزرگذاشت مارتین لوتر کینگ جونیور در ایالات متحده آمریکا تعطیل رسمی است - AFP

آمریکایی‌ها هر سال در روز مارتین لوتر کینگ جونیور، زندگی مشهور‌ترین سخنگو و رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا را جشن می‌گیرند.

این جنبش به پیشگامی مارتین لوتر کینگ، دولت آمریکا را تحت فشار گذاشت تا به تبعیض نژادی در ایالات متحده آمریکا پایان بدهد.

مارتین لوتر کینگ که بود و چرا تا این حد مهم است؟

مارتین لوتر کینگ جونیور که در سال ۱۹۲۹ به دنیا آمد، یک کشیش باپتیست بود و بیشتر به‌دلیل آنکه در مبارزه با تبعیض نژادی از راهبردهای خشونت‌پرهیز و نافرمانی مدنی استفاده می‌کرد، معروف شد.

در سال ۱۹۵۵، بعد از آنکه رزا پارکس صندلی خود به مرد سفیدپوست نداد و دستگیر شد، کینگ رهبر تحریم کنندگان اتوبوس مونتگومری شد.

او به سازماندهی راهپیمایی در واشنگتن در سال ۱۹۶۳ نیز کمک کرد و آنجا سخنرانی معروفش با عنوان «من رویایی دارم» را ایراد کرد که شهرتش را مدیون آن است.

او در سال ۱۹۶۴ برای تلاش [در عرصه] حقوق مدنی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

اواخر عمرش، مبارزات خود را گسترش داد و مخالفت با فقر و جنگ ویتنام را در پیش گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کینگ در ۴ آوریل ۱۹۶۸، به دست جیمز ارل ری در ممفیس تنسی، هنگام برنامه‌ریزی برای اشغال ملی واشنگتن دی‌سی ترور شد.

هم‌زمان با خبر درگذشت او در بسیاری از شهرهای آمریکا شورش‌هایی به راه افتاد.

بزرگداشت مارتین لوتر کینگ پیشنهاد چه کسی و در چه زمانی بود؟

روز بزرگذاشت مارتین لوتر کینگ جونیور در ایالات متحده آمریکا تعطیل رسمی است، یعنی کارمندان دولت و بسیاری از دانش‌آموزان در این روز تعطیل‌اند.

همه ساله، این روز را در سومین دوشنبه ژانویه که نزدیک‌ترین روز به تولد او (۱۵ ژانویه) است، گرامی می‌دارند. امسال نیز [این مراسم] روز دوشنبه ۱۶ ژانویه برگزار شد.

در سال ۱۹۶۸، طوماری با امضای بیش از ۳ میلیون نفر از مردمی تقدیم کنگره شد که خواستار گرامی‌داشت روز تولد کینگ بودند.

اما جمهوری‌خواهان در ابتدا با این حرکت مخالفت کردند و گفتند کینگ هم با کمونیست‌ها ارتباط داشته و هم گذشته جنسی «نامناسبی» داشته و دولت احساس می‌کند نباید آن را ارج بنهد.

اما در سال ۱۹۸۳، با امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز مارتین لوتر کینگ جونیور به تعطیلات رسمی کشور افزوده شد و سه سال پس از آن، برای نخستین بار این روز را گرامی داشتند.

در سایر نقاط جهان، نیز این روز را گرامی می‌دارند. مثلا در هیروشیما ژاپن دسته‌گل مخصوصی در دفتر شهردار می‌گذارند و در تورنتو کانادا نیز این روز را به رسمیت می‌شناسند، هرچند جزو تعطیلات رسمی نیست.

روز مارتین لوتر کینگ جونیور را چگونه گرامی می‌دارند؟  

بسیاری از آمریکایی‌ها، از این روز به‌عنوان فرصتی برای شناخت زندگی و دستاوردهای لوتر کینگ استفاده می‌کنند.

برخی نیز این روز را به انجام کارهای داوطلبانه و فعالیت‌های مدنی در راستای اهداف کینگ سپری می‌کنند.

امسال جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، این تعطیلات را در روز ۱۵ ژانویه، با ایراد سخنرانی در کلیسای باپتیست ابنزر در آتلانتا، به مناسبت نود و چهارمین سالگرد تولد کینگ گرامی داشت.

بایدن گفت: «این همچنان وظیفه زمانه ما است که آن رویا را به واقعیت تبدیل کنیم، چون هنوز محقق نشده است. باید دیدگاه دکتر کینگ را عینیت ببخشیم و سخنان واعظان و شاعران را با کردارمان تطبیق بدهیم.»

«بیایید در این روز بزرگداشت، خدمت و عمل، آینه‌ای رو به آمریکا در دست بگیریم و از خود بپرسیم: می‌خواهیم چه کشوری باشیم؟»

«آیا میراث دکتر کینگ را با رشد جمعی، با حمایت از موفقیت‌های یکدیگر، با احترام به تفاوت‌های یکدیگر ارج می‌نهیم و با مهربانی هم یک کل واحد را تشکیل می‌دهیم؟ من معتقدم که می‌توانیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان