فضاپیمای «اسپیس‌اکس» ایلان ماسک حین آزمایش منفجر شد

«اسپیس‌اکس» می‌گوید وقوع چنین حوادثی در مراحل اولیه آزمایش‌ مشکل جدی‌ای نیست

مدلی از فضاپیمای شرکت «اسپیس‌اکس» که برای حمل انسان‌ به مریخ طراحی شده است، طی آزمایش‌ها در ایالت تگزاس با شکستی جدی مواجه شد.

ویدئویی از حادثه که توسط یکی از ساکنان منطقه و علاقه‌مند به فضا ضبط شده است لحظه‌ای را نشان می‌دهد که کلاهک فضاپیما «استارشیپ ام‌کی۱» منفجر می‌شود

«اسپیس‌اکس» گفته است هیچ کسی طی این حادثه مجروح نشده است و وقوع چنین حوادثی در مراحل اولیه آزمایش‌ مشکل جدی‌ای نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی این شرکت گفت: «هدف آزمایش امروز این بود که ورود فشار حداکثری به سیستم‌ها امتحان شود، بنابراین نتیجه رخ داده خیلی هم غیر منتظره نبود.»

مدیر شرکت اسپیس‌اکس در توییتر نوشت ادامه آزمایش‌ها با مدل «استارشیپ ام‌کی۳» پی گرفته خواهد شد که بیشتر پالوده شده و طراحی بسیار بهتری را برای پرواز فراهم می‌آورد.

آقای ماسک در ماه سپتامبر از فضاپیمای استارشیپ رونمایی کرده و ادعا کرد که آماده است ظرف چند سال آینده انسان‌ها را به مریخ ببرد.

او در مراسمی در تگزاس گفت: «این احتمالا خیلی دیوانه‌وار به نظر می‌آید ولی به اعتقاد من ما ظرف شش ماه آینده وارد مدار خواهیم شد.»

این میلیاردر همه‌چیزدان همچنین این باور خویش را دوباره خاطرنشان کرد که بشر باید در ماه، مریخ و دیگر مناطق فضا سکنی گزیند تا ادامه حیات بشریت تضمین شود.

برای دستیابی به این هدف، این شرکت پرچم‌دار چندین ابداع و اختراع پیشگامانه بوده تا هزینه سفر به فضا را به شدت کاهش دهد؛اختراعاتی نظیر فضاپیما‌هایی با قابلیت استفاده مجدد که بعد از شلیک به فضا می‌توانند بازگشته و به صورت عمودی بر زمین بنشینند.

او گفت: «ما نیاز داریم تا سفر فضایی را مانند سفر با هواپیما کنیم. تمام وسایل حمل و نقل دیگر قابل استفاده مجدد هستند، به همین خاطر یکی از ابداعات مهم ما استفاده رو به فزون از فضاپیما‌هایی است که قابلیت استفاده مجدد دارند.»

وی ادامه داد: «به نظر من ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا در چندین سیاره سکنی گزینیم و این تلاش‌ها را باید از هم اکنون شروع کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان