طالبان سرودن اشعار مشابه «ساز و سرود» را ممنوع کردند

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را شیخ خالد حنفی اداره می‌کند که از چهره‌های تندرو طالبان است

 نامه به امضای مولوی اسحاق حکیم، رئیس عمومی دفتر وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان صادر شده است- Twitter/@aroonaryan

در نامه‌ای منتسب به وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان آمده است که سرودن اشعار مشابه «ساز و سرود» ممنوع است.

این نامه با امضای مولوی اسحاق حکیم، رئیس عمومی دفتر وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان صادر و در آن ذکر شده که این تصمیم در جلسه هفتگی این وزارتخانه اتخاذ شده است. بر مبنای این دستور، پس از این شاعران نباید اشعاری بسرایند که آوازخوان‌ها از آنان آهنگ و تصنیف می‌سازند. در این نامه جزئیات بیشتری داده نشده، اما شماری از شاعران افغانستان، با ابراز نگرانی در واکنش به این نامه نوشتند که پس از این کتاب‌های شاعرانی که اشعار غیر مذهبی می‌سرایند در داخل افغانستان اجازه چاپ نخواهند یافت.

سخنگویان طالبان در مورد این نامه اظهارنظری نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نامه اعلام شده که این تصمیم به ادارات استانی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان هم ارسال می‌شود.

آرین هارون، نویسنده، در واکنش به این دستور طالبان در توییتر نوشت: «زمانی شاعران عشق را در پستوی خانه نهان می‌کردند حالا شعر را نیز باید نهان کنند. ممنوعیت‌های مضحک طالبان گریبان شعر را نیز گرفت. از این پس شاعران باید به خواست این گروه شعر بسرایند. بیچاره شعر که کسانی برایش تعیین تکلیف می‌کنند که جز جنگ، کشتن و ویرانی کلمه‌ای نمی‌دانند.»

این وزارتخانه محدودیت شدید بر آزادی‌های فردی و اجتماعی وضع کرده است. در حکومت طالبان دختران افغان تنها اجازه دارند تا کلاس ششم دبستان تحصیل کنند و زنان از کارکردن در نهادهای غیردولتی منع شده‌اند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در نیمه دوم دهه ۹۰ و در دوره نخست حاکمیت طالبان نیز محدودیت‌های بسیاری برای زنان وضع کرده بود. در آن دوره هم دختران و زنان خانه‌نشین شدند و بسیاری از آزادی‌های مردان سلب شد.

در‌ دوران گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و آمریکا در دوحه قطر، مردم افغانستان بارها از سلب دوباره آزادی‌های فردی و اجتماعی خود و فعالیت مجدد وزارت امر به معروف و نهی از منکر اظهارنگرانی کردند اما طالبان در جریان این گفت‌وگوهای صلح، در‌ مورد فعال‌سازی دوباره وزارت امر به معروف و نهی از منکر سکوت اختیار کردند. با این حال وقتی حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون شد، وزارت امر به معروف و نهی از منکر در ساختمان وزارت امور زنان آغاز به کار کرد.

طالبان آوازخوانی و نوازندگی را هم در افغانستان ممنوع کرده و در توجیه این تصمیم گفته‌اند که موسیقی و نوازندگی را خلاف شریعت اسلامی می‌دانند.

بیشتر از جهان