نماینده یمن در جلسه شورای امنیت: اگر دخالت ایران ادامه یابد برقراری صلح ناممکن است

نماینده امارت متحده عربی نیز در این جلسه از تحریم تسلیحاتی شبه‌نظامیان حوثی که شورای امنیت برقرار کرده است، حمایت کرد

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل در ۱۶ ژانویه (۲۶ دی)، گفت که با احزاب در یمن و کشورهای منطقه به صورت مداوم در تماس و گفت‌وگو بوده است.

به گزارش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در سازمان ملل، گروندبرگ هدف اصلی این مذاکرات را «تنش‌زدایی نظامی، اقدامات برای جلوگیری از وخامت بیشتر اقتصادی و کاهش تاثیر درگیری بر غیرنظامیان» در یمن نام برد.

مارتین گریفیت، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، نیز گزارش داد که «سال جاری سال بسیار دشواری برای یمن است»، و افزود: «بیش از ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در یمن به کمک بشردوستانه نیاز دارند.» گریفیت از وضعیت مناطق تحت کنترل حوثی‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: «حوثی‌ها با محدود کردن دسترسی، عملیات کمک‌رسانی را ناممکن می‌کنند.» او این محدودیت‌ها را «غیرضروری و بی فایده» دانست و گفت حوثی‌ها مانع سفر امدادگران زن یمنی بدون حضور سرپرست مرد می‌شوند و نیز امدادگران زن را در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی محدود می‌کنند. پس از ماه‌ها مذاکره برای پایان دادن به جنگ یمن، مارتین گریفیت وضعیت را هر روز «وخیم‌تر» از پیش توصیف کرد و افزود: «دخالت در عملیات بشردوستانه، محدودیت‌ها و خشونت علیه همکارانمان باید متوقف شود.»

نمایندگان عربستان سعودی و یمن نیز در این جلسه شورای امنیت شرکت کردند. 

نماینده یمن با قدردانی از اعضای شورای امنیت به دلیل محکوم کردن حملات حوثی‌ها به اهداف غیرنظامی و اقتصادی، افزود: «این شبه‌نظامیان تمایلی به برقراری صلح ندارند.» او شبه‌نظامیان حوثی را با طالبان مقایسه، و نقض حقوق زنان را محکوم کرد. نماینده یمن افزود: «اگر دخالت ایران در امور داخلی یمن ادامه یابد، برقراری صلح ناممکن است.» او با اشاره به کمک نظامی جمهوری اسلامی ایران به حوثی‌ها گفت: «ایران با دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، از پاسخ به خواسته‌های مردم خود طفره می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده عربستان سعودی نیز با تاکید بر رسمیت داشتن دولت فعلی یمن، گفت حوثی‌ها اینک می‌توانند سلاح‌های خود را زمین بگذارند و برای صلح گفت‌وگو کنند. او حوثی‌ها را به «ترویج ایدئولوژی افراطی، فرستادن کودکان به جنگ، دستگیر کردن فعالان و روزنامه‌نگاران، کشتن  رهبران مخالف، مین‌گذاری و کشتن غیرنظامیان و محدود کردن کمک‌های بشردوستانه» متهم کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با اشاره به حملات تروریستی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری بین‌المللی و بندرهای یمن، گفت: «حملات حوثی‌ها به زیرساخت‌های اقتصادی یمن را محکوم می‌کنیم.» او افزود: «این حملات نه‌تنها یمن را دوباره به سوی درگیری می‌برد، بلکه یمنی‌هایی را که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، از دریافت کمک محروم، و این بحران را وخیم‌تر می‌کند.» نماینده آمریکا همچنین گفت که حملات حوثی‌ها هزینه کمک‌رسانی به یمن را بالا برده است. او اشاره کرد که با وجود برقرار بودن صلح در یمن، جمهوری اسلامی ایران همچنان محموله‌های بسیار بزرگ سلاح به حوثی‌ها می‌فرستند. ۱۰ روز پیش،  ناوگان پنجم آمریکا یک محموله تسلیحاتی ارسالی ایران را که به سوی مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در حرکت بود، توقیف کرد. این محموله شامل هزاران تفنگ تهاجمی ای.کی.۴۷ بود. نماینده آمریکا حوثی‌ها را تشویق کرد که با مقام‌های دولت یمن مذاکره کنند. 

نماینده امارت متحده عربی نیز در این جلسه از تحریم تسلیحاتی شبه‌نظامیان حوثی که شورای امنیت برقرار کرده است، حمایت کرد و گفت: «ادامه نقض این تحریم تسلیحاتی، امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.» نماینده امارت متحده عربی با اشاره به محموله تسلیحاتی ارسالی ایران برای حوثی‌ها که ارتش آمریکا توقیف کرد، گفت: «ائتلاف عربی به هر حمله حوثی‌ها واکنش سریع نشان خواهد داد.»

نماینده روسیه نیز «تنش‌زدایی نظامی» را مهم‌ترین گام برای رسیدن به صلح و ثبات در یمن دانست. او اشاره کرد که روسیه نه‌تنها با مقام‌های دولتی یمن، بلکه با حوثی‌ها نیز گفت‌وگو می‌کند.

نماینده چین نیز به موضوع امنیت خلیج فارس اشاره کرد و گفت که صلح در یمن، امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند. او افزود که صلح در منطقه، به نفع تمام کشورهای منطقه است.

جنگ یمن بین حوثی‌های برخوردار از حمایت ایران و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، از سال ۲۰۱۵ شروع شده است. یمن از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی حکومت علی عبدالله صالح در جریان تحولات موسوم به «بهار عربی»، با ناآرامی داخلی روبه‌رو بوده است. این ناآرامی‌ها پس از «بهار عربی»، به تسلط شبه‌نظامیان شیعه حوثی بر صنعا، پایتخت یمن، منجر شد. سازمان ملل و کشورهای عربی، دولت حوثی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند.