وزیر خارجه یمن: حوثی‌ها به‌دنبال منحرف کردن اذهان از اعتراض‌های ایران‌اند

احمد بن مبارک از سفیر آمریکا به‌دلیل تلاش‌های این کشور علیه حوثی‌ها تشکر کرد

جمهوری اسلامی سال‌ها است از حوثی‌ها پشتیبانی گسترده مالی و نظامی می‌کند- Mohammed HUWAIS / AFP

وزیر خارجه یمن در دیدار با سفیر آمریکا از تلاش‌های این کشور برای توقیف و رهگیری محموله‌های تسلیحاتی که حکومت ایران به دست شبه‌نظامیان حوثی می‌رساند، تقدیر کرد. او گفت تحرکات اخیر حوثی‌ها در ارتباط با اعتراض‌های مردمی در ایران است و این گروه شبه‌نظامی به‌دنبال منحرف کردن اذهان عمومی از اعتراض‌ها در ایران و خواسته‌های مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری یمن، احمد بن مبارک، وزیر امور خارجه یمن، روز سه‌شنبه در دیدار با استفن فاگین، سفیر آمریکا، جمهوری اسلامی را متهم کرد که راه‌های دریایی و بازرگانی در منطقه را تهدید می‌کند. بن مبارک گفت حکومت ایران با پشتیبانی مالی و نظامی خود از شبه‌نظامیان حوثی باعث ایجاد آشوب در کل منطقه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی سال‌ها است از حوثی‌ها پشتیبانی گسترده مالی و نظامی می‌کند. حمایت پهپادی و موشکی ایران از حوثی‌ها باعث حمله‌های گسترده این گروه شبه‌نظامی یمنی به عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه شده است. حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ با فتح صنعا، پایتخت یمن، دولت رقیبی تشکیل دادند که جمهوری اسلامی آن‌ را به‌عنوان دولت یمن به رسمیت می‌شناسد. عربستان سعودی و ائتلافی از کشورهای عربی به حمایت نظامی گسترده از دولت یمن در مقابل حوثی‌ها ادامه می‌دهند.

بن مبارک در دیدار با سفیر آمریکا از آخرین تحولات کشورش و احتمال ادامه مذاکرات صلح گفت. او از حوثی‌ها به‌دلیل اختلال در مذاکرات صلح و حمله‌ها به تاسیسات اقتصادی انتقاد کرد و خواستار اقدام‌هایی برای جلوگیری از این حمله‌ها شد.

سفیر آمریکا تاکید کرد که موضع واشنگتن پشتیبانی از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به صلح در یمن است و در ضمن، بر حمایت این کشور از دولت قانونی یمن تاکید کرد. دولت بایدن ماه گذشته نیز از حوثی‌ها خواسته بود به حمله‌های خود به بنادر این کشور خاتمه دهند. 

بن مبارک روز دوشنبه در دیدار با پیتر سیمنبی، فرستاده ویژه سوئد در امور یمن، نیز خواستار اقدام علیه حوثی‌ها شده و گفته بود این گروه دیگر تنها خطر داخلی برای یمن نیست و چالشی بین‌المللی است.

بیشتر از جهان