نیروی دریایی آمریکا کشتی حامل سلاح از ایران به یمن را در دریای عمان رهگیری کرد 

«سلاح‌های توقیف‌شده شبیه تسلیحاتی‌اند که قبلا نیروی دریایی آمریکا در مسیر ایران به یمن ضبط کرده‌اند»

دو هزار و ۱۱۶ قبضه تفنگ سبک کلاشنیکف در برزنت‌های سبزرنگ بسته‌بندی‌ شده بودند- NAVCENT PUBLIC AFFAIRS / US NAVY / AFP

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه)، از رهگیری یک کشتی صیادی که در حال قاچاق سلاح بود، در آب‌های دریای عمان خبر داد. 

فرمانده تیموتی هاکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، گفت که کشتی‌های گشت‌زن رزمی و ساحلی نیروهای آمریکایی، روز جمعه ۱۶ دی، در آب‌های بین‌المللی مسیر ایران به یمن کشتی مشکوکی را رهگیری کردند و نیروهای گشتی در این کشتی چوبی سنتی، دو هزار و ۱۱۶ قبضه تفنگ سبک کلاشنیکف را کشف و ضبط کردند که جداگانه در برزنت‌های سبزرنگ بسته‌بندی‌ شده بودند. 

در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمده است: «این سلاح‌ها شبیه تسلیحاتی‌اند که قبلا نیروی دریایی آمریکا توقیف کرده‌اند و گمان می‌شود که از ایران رهسپار یمن بوده‌اند.»

طبق این بیانیه، «کشتی فوق در مسیری حرکت‌ می‌کرد که به‌طور تاریخی برای حمل‌ونقل محموله‌های غیرقانونی به حوثی‌ها در یمن مورد استفاده قرار گرفته است و شش شهروند یمن سرنشین کشتی بودند»‌. به گفته هاکینز، خدمه یمنی به بخشی از کشورشان که تحت کنترل دولت رسمی است، مسترد خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه همچنین تاکید کرد که ارسال یا فروش مستقیم و غیرمستقیم سلاح به شبه‌نظامیان حوثی، ناقض قعطنامه شورای امنیت و قوانین بین‌الملل است. 

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، نیز گفت که ارسال این تسلیحات، «امتداد الگوی رفتار بی‌ثبات‌کننده تهران» است. 

کوپر همچنین گفت که نیروهای آمریکایی به اطلاع‌رسانی درباره هرگونه فعالیت دریایی که آزادی تحرک را مختل کند یا امنیت منطقه‌ را به خطر اندازد، ادامه می‌دهند. 

قطعنامه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد، نقل‌وانتقال تسلیحات به حوثی‌های یمن را از سال ۲۰۱۴ و شروع جنگ داخلی یمن ممنوع اعلام کرد. 

جمهوری اسلامی ایران از حامیان عمده شیعیان حوثی است و با آنکه از مسیرهای دریایی، تفنگ، خمپاره‌‌، موشک و سایر تسلیحات را در اختیار شبه‌نظامیان حوثی قرار داده، همواره حمایت تسلیحاتی از آن‌ها را رد کرده است. کارشناسان مستقل، کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل متحد نیز معتقدند که رد تسلیحات توقیف‌شده در سایر کشتی‌ها به ایران ختم می‌شود. 

حوثی‌ها در سپتامبر ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن را تصرف کردند و دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده را به تبعید واداشتند. 

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ به این سو، با حمایت از دولت تبعیدی یمن وارد جنگ شد، اما سال‌ها نبرد بی‌نتیجه، فقیرترین کشور جهان عرب را به آستانه قحطی کشانده است. 

آتش‌بس شش‌ماهه‌ای که طولانی‌ترین آتش‌بس در جنگ داخلی یمن است، در ماه اکتبر به‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک برای تمدید آن به پایان رسید و پس از آن، نگرانی از تشدید مجدد درگیری‌ افزایش یافت. 

تاکنون، بیش از ۱۵۰ هزار نفر از جمله دست‌کم ۱۴ هزار و ۵۰۰ غیرنظامی در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.

پس از انقضای آتش‌بس، درگیری‌های پراکنده ادامه یافته و مذاکره‌کنندگان بین‌المللی در تلاش برای یافتن راه‌حل سیاسی در آن کشورند. 

پیش‌تر در ماه نوامبر، نیروی دریایی ایالات متحده ۷۰ تن سوخت موشک را که در میان کیسه‌های کود در یک کشتی مخفی شده بود، کشف کرد که حدس زده می‌شود از ایران رهسپار یمن بود.