نقص فنی کشتی اوکراینی موجب مسدود شدن تنگه بسفر ترکیه شد

تلاش امدادگران ترکیه برای کمک به کشتی اوکراینی ۱۳ هزارتنی که در تنگه بسفر به گل نشسته است، ادامه دارد

یک کشتی باری اوکراینی صبح دوشنبه ۲۶ دی‌ به علت نقص فنی در تنگه بسفر به گل نشست که به بسته شدن این تنگه تجاری مهم منجر شد. طول این کشتی باری اوکراینی که حامل نخودفرنگی است، ۱۴۲ متر اعلام شده است و کشتی‌ها و قایق‌های یدک‌کش ترکیه‌ای در حال امدادرسانی‌ به آن‌اند.

تنگه بسفر یک باریکه آبی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره و قاره اروپا را به قاره آسیا پیوند می‌دهد. شهر استانبول در دو طرف این تنگه قرار دارد. طول این تنگه حدود ۳۰ کیلومتر، عرض آن حدود ۷۰۰ تا سه هزار و ۵۵۰ متر و عمق آب‌های آن بین ۱۳ تا ۱۱۰ متر است.

به گزارش سازمان کشتیرانی ترایبکا، حادثه روز دوشنبه مربوط به یک کشتی اوکراینی با پرچم کشور پالائو به نام ام‌کی‌کی۱ (MKK1) بود که با ۱۳ هزار تن وزن، بین پل دوم و سوم در سمت آسیایی تنگه بسفر متوقف شد.

مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که با میانجیگری سازمان ملل، عملیات معامله غلات دریای سیاه را هدایت می‌کند، آخر هفته گزارش داده بود که این کشتی از حوالی اودسا در اوکراین به سمت بندر مرسین ترکیه در مدیترانه در حال حرکت است. دفتر فرمانداری استانبول اعلام کرد که این کشتی باری اوکراینی‌ حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی، در نزدیکی ساحل منطقه بیکوز در تنگه بسفر به دلیل نقص فنی به گل نشست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلات اوکراین از ژوییه ۲۰۲۲، از طریق دریای سیاه و تنگه بسفر به اروپا صادر می‌شود. این قرارداد جدید به محاصره چندماهه صادرات غلات اوکراین به‌ دلیل جنگ روسیه و اوکراین، پایان داد.

بسفر یکی از مهم‌ترین تنگه‌های تجاری و سیاسی در جهان است و کشتی‌های روس و اوکراینی از بسفر به تنگه داردانل می‌روند و از طریق آن وارد مدیترانه می‌شوند.

اولین بار نیست که چنین حادثه‌ای در آبراهه‌های مهم جهان رخ می‌دهد. سپتامبر ۲۰۲۲ هم کشتی لیدی‌زهما که حامل غلات اوکراین بود، در تنگه بسفر به گل نشست و باعث بسته شدن موقت آن شد. هفته گذشته نیز یک کشتی باری در کانال سوئز واقع در آب‌های مصر و نزدیکی شهر قنطره در استان اسماعیلیه، به گل نشست. در موردی مشابه، مارس ۲۰۲۱ یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری جهان در امتداد کانال سوئز دچار نقص فنی شد و تجارت جهانی را مختل کرد. «اور گیون» (Ever Given) با پرچم پاناما پس از خارج شدن کنترل کشتی از دستان ناخدا در میان بادهای تند و طوفان و گردوغبار، به صورت مورب در طول مسیر تک‌خط کانال جنوبی سوئز به گل نشسته بود.

بیشتر از جهان