اردوغان کلنگ طرح «جنون‌آمیز» آب‌راه استانبول را به زمین زد

ساخت این کانال حداقل ۱۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت

هدف اجرای این پروژه عظیم کاهش حجم تردد در تنگه بسفر عنوان شده است-Ozan KOSE / AFP

رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه کلنگ پروژه جنجالی «کانال استانبول» را به زمین کوبید.

اردوغان در توییتی نوشت: «امروز صفحه جدیدی در تاریخ توسعه و پیشرفت ترکیه گشودیم.»

کانال استانبول قرار است مسیر جایگزینی برای تنگه بسفر باشد که دریای مرمره را به دریای سیاه متصل می‌کند. بسفر یکی از پرترددترین گذرگاه‌های دریایی دنیا است.

اما این طرح با مخالفت بسیاری، از جمله شهردار استانبول، روبه‌رو است که به هزینه سنگین آن و تاثیرش بر محیط زیست منطقه انتقاد می‌کنند. ساخت این کانال حداقل ۱۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، اردوغان روز شنبه درباره ضرورت پروژه کانال استانبول گفت: «در دهه ۱۹۳۰، سالانه متوسط ۳ هزار کشتی از تنگه بسفر عبور می‌کرد، این رقم امروز به ۴۵ هزار فروند رسیده است. عبور هر ابرکشتی از تنگه بسفر خطر تازه‌ای برای شهر به شمار می‌رود. در هر دو مسیر شمال-جنوب و شرق-غرب تنگه بسفر، ترافیک سنگینی از نظر تردد کشتی از هر کلاس و ظرفیتی هست و در صورت تصادف کشتی‌هایی که از محصولات ارگانیک گرفته تا مواد نفتی حمل می‌کنند، حیات طبیعی دریاها‌مان در معرض خطر قرار می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف اجرای این پروژه عظیم که خود اردوغان هم آن را «جنون‌آمیز» توصیف کرده است، کاهش حجم تردد در تنگه بسفر و سرریز ترافیک دریایی این آبراه طبیعی به کانال جدید، و جلوگیری از بروز خسارات زیست‌محیطی عنوان شده است. کانال استانبول قرار است به طول ۴۵ کیلومتر، عرض ۲۷۳ متر، و عمق ۲۱ متر احداث شود.

اکرم امام‌اغلو، شهردار استانبول، که عضو حزب جمهوری‌خواه خلق و مخالف جدی این طرح است، می‌گوید که این پروژه اکوسیستم دریایی فعلی را به خطر می‌اندازد و از آن گذشته، کلان‌شهر استانبول را از شماری از منابع آب تازه محروم می‌کند.

تایفون قهرمان، عضو شورای شهر استانبول، گفت: «هدف واقعی ساخت کانال استانبول، ریختن سود بی‌حساب و کتاب به فعالان بخش خصوصی است. این بزرگ‌ترین خیانتی که می‌شود در حق استانبول کرد.»

اردوغان در پاسخی تلویحی به منتقدان گفت: «کانال استانبول نه تنها در ترکیه، بلکه در جهان به عنوان برترین پروژه سازگار با محیط زیست شناخته خواهد شد.»

بیشتر از جهان