تالاب‌های فارس اگر احیا و کنترل نشوند منشا ریزگرد خواهند شد

تهدید کنونی در حوزه بختگان تبدیل این تالاب‌ها به کانون‌های گرد‌و‌غبار در پهنه‌‌ای ۱۳۰ هزار هکتاری است

اگر بتوان منابع آب را مدیریت کرد و از چاه‌های آب برداشت غیرمجاز نشود، تالاب‌ها هم احیا می‌شوند-BEHROUZ MEHRI / AFP

معاون مدیرکل اداره محیط زیست استان فارس هشدار داد که اگر تالاب‌های این استان احیا و کنترل نشوند، منشا ریزگردها خواهند شد.

نبی‌الله مرادی، مدیرکل معاون اداره محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره از دست رفتن منابع آب در سال‌های گذشته و احداث سد «درودزن» در بالادست بختگان، گفت که رهاسازی آب از سد برای تالاب‌ها رخ نمی‌دهد. او همچنین گفت که از سال ۹۸ برنامه حقابه تالاب‌ها مطرح شد و ۴۰ میلیون متر مکعب رهاسازی رقم خورد. سال ۹۹ نیز ۵۵ میلیون متر مکعب رها شد، اما سال ۱۴۰۰به دلیل مشکلات آبی رهاسازی نشد و نگرانی کمبود منابع آب شرب مطرح بود.

مرادی با اشاره به اینکه «بختگان زنده است و امید به زندگی و حضور پرنده‌های مهاجر در آن وجود دارد»، گفت که بختگان در شرایط خشکسالی حداقل به ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد.

از سوی دیگر، عطاالله پورشیرزاد، مدیرکل اداره محیط زیست استان فارس، با اشاره به ناپایداری کشاورزی در ایران، به دستگاه‌های متولی آب در کشور هشدار داد که در خصوص مصرف آب برنامه‌ریزی شود. او می‌گوید اگر بتوان منابع آب را مدیریت کرد و از چاه‌های آب برداشت غیرمجاز نشود، تالاب‌ها هم احیا می‌شوند. با این حال، او به بارندگی بیشتر در سال جاری امیدوار است تا آب تالاب‌ها تامین شود و به رهاسازی آب نیازی نباشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل محیط زیست استان فارس، سوء‌مدیریت را عامل اصلی خشک ‌شدن تالاب‌ها در استان فارس ارزیابی می‌کند. او با اشاره به احداث کارخانه آهن اسفنجی در نزدیکی تالاب بختگان، گفت که سازمان محیط زیست در حال بررسی و مطالعه این موضوع است. او افزود که از مدیر کارخانه در خصوص نحوه تامین آب پرسش شد  و قرار است آب کارخانه از خلیج فارس تامین شود و حق ندارند از آب‌های زیرزمینی برداشت کنند.

ادامه خشکسالی، شیوه سنتی کشت و آبیاری، انتقال آب و سوء‌مدیریت، از عوامل خشک‌ شدن تالاب‌ها در ایران دانسته شده‌اند. کارشناسان استفاده فراتر از ظرفیت از آب را در کشاورزی که با احداث سدها تشدید شده است، عامل اصلی خشک ‌شدن تالاب‌ها در استان فارس می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، شور شدن آب‌های زیرزمینی اطراف طشک و بختگان از چند سال پیش آغاز شده و با سرعت زیادی در حال افزایش است، و دلیل آن هم ورود شورابه از طرف بختگان است که بر سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر گذاشته است.

تهدید دیگر در حوزه بختگان، تبدیل این تالاب‌ها به کانون‌های گردوغبار در پهنه‌‌ای ۱۳۰ هزار هکتاری است. انتقال نمک از بستر دریاچه، شوری اراضی را تشدید، و باغات دیم را نابود خواهد کرد. تالاب پریشان، از تالاب‌های مهم استان، نیز شرایط مناسبی ندارد و بنا به گزارش اینا، بیش از هزار چاه مجاز و غیرمجاز در اطراف آن است، حال آنکه این تالاب، بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین در کشور است و یونسکو آن را «ذخیره‌گاه زیستی» نام‌گذاری کرده است.

در حال حاضر با خشک شدن تالاب‌های پریشان و ارژن و از دست رفتن رطوبت جوی منطقه، بخشی از تنوع زیستی منطقه از بین رفته و بخشی دیگر به خطر افتاده است.

با توجه به پدیده خشکسالی و کمی بارندگی که استان فارس از سال‌ها پیش به آن دچار بوده است، تالاب مهارلو هم که رطوبت دشت شیراز و سروستان را تامین می‌کند، در معرض خشک شدن است و مجموعه این موارد، شرایط را برای ورود ریزگردها مهیا کرده است.