نخست‌وزیر عراق:‌ به حضور نیروهای آمریکا نیاز داریم

السودانی گفت می‌خواهد رابطه عراق با آمریکا مثل رابطه عربستان سعودی با آمریکا باشد 

REUTERS/Michele Tantussi

محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق، از حضور نیروهای آمریکا در کشورش دفاع کرد و هیچ زمانی برای خروج آن‌ها تعیین نکرد. او روز یکشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، در گفت‌وگو با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گفت عراق به نیروهای آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو که در مقابله با داعش به ارتش عراق کمک می‌کنند، نیاز دارد و او تا اطلاع ثانوی خواهان ترک آن‌ها نیست. نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: «ما فکر می‌کنیم که به نیروهای خارجی نیاز داریم. حذف داعش بیش از این‌ها زمان می‌برد.»

سودانی اکتبر سال گذشته میلادی نخست‌وزیر عراق شد و به این ترتیب، ماه‌ها بن‌بست سیاسی در عراق خاتمه یافت. او با حمایت احزاب شیعه هم‌پیمان با جمهوری اسلامی ایران به قدرت رسید، اما برخی سیاست‌هایش مستقل به نظر می‌رسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سودانی گفت قصد دارد ماه آینده هیاتی عالی‌رتبه به واشنگتن بفرستد، و تاکید کرد که بغداد می‌خواهد روابطش با آمریکا به نزدیکی روابط آمریکا با عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باشد. عراق اخیرا میزبان مسابقات «جام خلیج» بود که نام کامل آن جام «خلیج عربی» است؛ عنوانی که برخی کشورهای عربی با نقض هنجارهای پذیرفته بین‌المللی، برای اشاره به «خلیج فارس»‌ به‌کار می‌برند. سودانی اخیرا در گفت‌وگویی، از به‌کارگیری عنوان «خلیج عربی» دفاع کرد و گفت که عراق بخشی از «نظام عربی» است.

نخست‌وزیر عراق تا پیش از این، درباره حضور نیروهای آمریکایی اظهارنظر شخصی نکرده بود و گفته بود در اینباره با فرماندهان ارتش عراق مشورت می‌کند. اما اینک موضعی خلاف شبه‌نظامی‌های تحت حمایت تهران گرفته است که خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق‌‌اند. 

در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی در عراق مستقرند که وظیفه‌ آن‌ها عموما مستشاری است و وارد درگیری نمی‌شوند. ناتو نیز یک نیروی آموزشی چندمیلتی جداگانه دارد.

سودانی به روشنی می‌کوشد روابط خود را با دولت بایدن و سایر دولت‌های غربی گسترش دهد. قصد او جذب سرمایه‌گذاری به این دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، و رفع تصویر نزدیکی بیش از حد آن به جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر از جهان