تلاش‌ بریتانیا و آلمان برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی

آلمان و بریتانیا از فرانسه خواسته‌اند موضع‌ محکم و قاطع‌تری در قبال حکومت ایران اتخاذ کند

نمایندگان این کشورها از بخش خدمات حقوقی شورای اروپا خواسته‌اند شدیدترین و محکم‌ترین اقدام ممکن را در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران وضع کند.- RADOSLAW JOZWIAK / AFP

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنوز در فهرست سازمان‌های تروریستی متحدان اصلی آمریکا در اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا، قرار ندارد.

در برخی از این کشورها، مانند کانادا، تنها نیروی قدس سپاه پاسداران، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

با این حال، ظرف روزها و هفته‌های گذشته، گزارش‌های پرشماری منتشر شده است که نشان می‌دهد کشورهای مختلف اروپایی به‌طور جدی در حال بررسی گزینه قرار دادن تمامی ارکان سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی‌اند.

در این میان، روزنامه لوموند روز جمعه ۱۳ ژانویه، ۲۳ دی‌ماه، در گزارشی نوشت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بریتانیا و آلمان تلاش می‌کنند فرانسه را متقاعد کنند که موضع محکم‌تری در قبال حکومت ایران بگیرد و از گزینه قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی در اروپا حمایت کند.

در حال حاضر حدود ۲۰ سازمان و گروه نظامی، از جمله القاعده، بوکوحرام، داعش و شاخه نظامی حزب‌الله لبنان، در فهرست سازمان‌های تروریستی‌ اتحادیه اروپا قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته لوموند، احتمال جدی قرار دادن نام سپاه نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و بریتانیا، محصول شرایط کنونی ایران و موج گسترده اعدام‌ها و سرکوب‌ معترضان است.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون چهار تن از معترضان بازداشت شده را به دار آویخته و برآورد می‌‌شود که ۵۰ تن دیگر از معترضان در معرض خطر صدور و اجرای احکام اعدام باشند.

بر اساس یافته‌هایی که در اختیار لوموند قرار گرفته است، در حال حاضر دست‌کم سه‌ کشور آلمان، هلند و جمهوری چک به‌طوری جدی خواهان قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه‌ اروپا شده‌اند.

به‌نوشته لوموند، نمایندگان این کشورها از بخش خدمات حقوقی شورای اروپا خواسته‌اند شدیدترین و محکم‌ترین اقدام ممکن را در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران وضع کند.

در این میان، موضع فرانسه هرچند آشکارا در حمایت از قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی نیست، اما به‌طور رسمی نیز با این گزینه مخالف نکرده است.

به‌نوشته لوموند، موضع به‌نسبت محافظه‌کارانه پاریس در قبال حکومت ایران، تا اندازه‌ای برآمده از در دیپلماسی پیچیده فرانسه و مسئله زندانی‌ بودن هفت شهروند فرانسوی در زندان‌های جمهوری اسلامی است. با این حال، فرانسه مخالفت رسمی ندارد و رایزنی با متحدان اروپایی خود را آغاز کرده است.