نمایندگان مجلس بریتانیا علیه جمهوری اسلامی موضع‌گیری کردند

شماری از نمایندگان مجلس بریتانیا در اظهارات خود خواهان برخورد قاطعانه دولت بریتانیا با تهران و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست نیروهای تروریستی شدند

نمایندگان مجلس بریتانیا در تازه‌ترین جلسه این نهاد قانون‌گذاری که روز پنجشنبه، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳، برگزار شد از دولت این کشور خواستند تا موضع خود در قبال جمهوری اسلامی ایران را سخت‌تر کند، برای توقف اعدام‌ها در ایران به اقدام‌های عملی دست بزند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست نیروهای تروریستی بریتانیا قرار دهد، چون به‌باور آنها روابط تیره‌وتار تهران و لندن حتی از گذشته نیز تیره‌وتارتر شده است. 

این گروه از قانون‌گذاران بریتانیایی، با اشاره به صدور حکم اعدام علیرضا اکبری از سوی قوه قضاییه حکومت ایران، از دولت محافظه‌کارِ بریتانیا خواستند تا به‌منظور «توقف اعدام‌ها در ایران» ‌اقدام‌هایی موثر انجام دهد. 

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری، از مقام‌های سابق امنیتی حکومت ایران که تابعیت بریتانیا را نیز دارد، خبر داد. همزمان با انتشار این خبر وزارت اطلاعات نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و علت دستگیری اکبری را «جاسوسی برای انگلیس» عنوان کرد.

پیش از این، وبسایت خبری – تحلیلی امواج‌مدیا با انتشار گزارشی در روز دوشنبه به برخی جزئیات مربوط به پرونده علیرضا کریمی پرداخت و از قول سه منبع آگاه، که مایل به افشای هویت‌شان نبودند، نوشت اکبری از نزدیکان علی شمخانی، رئیس شورای امنیت ملی کشور، و علی لاریجانی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، بوده است. به‌گزارش امواج‌مدیا علیرضا اکبری در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ از اعضای گروهی بود که مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا را هدایت می‌کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع امواج‌مدیا همچنین تاکید کردند بازداشت علیرضا اکبری به‌وسیله نیروهای امنیتی حکومت ایران پرونده‌ای تازه نیست و سابقه آن به دو یا سه‌ سال قبل برمی‌گردد، اما قوه قضاییه چهار ماه پیش حکم اعدام او را صادر کرد؛ حکمی، که بر اساس گفته‌های همسر علیرضا اکبری، اجرای آن قریب‌الوقوع به‌نظر می‌رسد. 

به این ترتیب، آلیسیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا، در اظهارات روز پنجشنبه خود گفت بریتانیا و متحدان این کشور باید در پاسخ به اجرای هر یک از احکام اعدام در ایران، که او از آنها با عنوان «قتل دولتی» یاد کرد، تحریم‌هایی جدید علیه مقامات تهران اعمال کنند؛ تحریم‌هایی که به گفته این نماینده محافظه‌کار مجلس بریتانیا باید ظرف ۴۸ ساعت پس از اجرای هر حکم اعدام اعمال شود. 

در جلسه روز پنجشنبه مجلس بریتانیا موضوع صدور حکم اعدام برای محمدمهدی محمدی‌فرد، زندانی سیاسی ۱۸ ساله‌ای که قوه قضاییه جمهوری اسلامی او را به دو بار اعدام محکوم کرده است، نیز مطرح شد. لیلیان گرین‌وود، از اعضای حزب کارگر و نماینده ناتینگهام جنوبی، ضمن اشاره به نسبت خانوادگی خود با محمدی‌فرد گفت رای‌دهندگان حوزه‌ای که نمایندگی‌اش را بر عهده دارد خواهان ملاقات با نمایندگان دولت هستند تا با آنها در مورد راه‌های متوقف کردن اجرای حکم این نوجوان ایرانی گفتگو کنند.

باب بلکمن یکی دیگر از نمایندگان محافظه‌کار مجلس بریتانیا بود که در سخنان روز پنجشنبه خود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخن گفت و اقدامات این نهاد نظامی – عقیدتی وابسته به جمهوری اسلامی را با رفتار نیروهای حکومت آلمان نازی در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ مقایسه کرد. 

او در ادامه سخنان خود، ضمن آنکه خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نیروهای تروریستی بریتانیا شد، تاکید کرد مسئولیت «وضعیت وحشتناک» فعلی در ایران، که در اثر آن هزاران فرد معترض به مرگ مهسا امینی بازداشت و شکنجه شده‌اند، بر عهده سپاه پاسداران است که او آن را نهادی «بی‌رحم» برشمرد.

متیو آفورد، یکی دیگر از محافظه‌کاران مجلس بریتانیا، نیز به اقدامات تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و خواهان قطع کامل روابط دیپلماتیک بریتانیا با جمهوری اسلامی، فعال کردن مکانیزم ماشه در چارچوب توافق هسته‌ای برجام و تعطیل شدن تمام مراکز اسلامی وابسته به حکومت ایران در خاک بریتانیا شد.

وبسایت رسمی متعلق به مجلس عوام بریتانیا پیش‌تر دستور جلسه روز پنجشنبه این نهاد قانون‌گذاری را اعلام کرده بود که بررسی آخرین وضعیت اعتراضات سراسری در ایران یکی از مواردی به‌حساب می‌آمد که به آن اشاره شده بود.