رئیس شورای پناهندگان نروژ نتوانست به پایتخت طالبان سفر کند

اگلند هفته گذشته و پس از رسیدن به کابل، گفته بود قصد دارد با ملا هبت‌الله آخوندزاده ملاقات کند

یان اگلند: «شورای پناهندگان نروژ، نمی‌تواند بدون حضور زنان کارمند، به خدمات بشردوستانه در افغانستان ادامه دهد.»NRC_Egeland/Twitter@

یان اگلند، رئیس شورای پناهندگان نروژ که اخیرا برای گفت‌وگو با رهبران طالبان در زمینه لغو فرمان‌های منع تحصیل و اشتغال زنان به افغانستان سفر کرده است، در نامه‌ای که روز جمعه ۲۳ دی، در توییتر منتشر کرد، نوشت پس از ساعت‌ها انتظار نتوانست به قندهار که رهبر طالبان در آن‌جا اقامت دارد، سفر کند.

یان اگلند دلیل انتظار ۳۶ ساعته‌اش برای سفر به قندهار را لغو شدن پی‌درپی پروازها به‌دلیل شرایط بد هوا دانست و با ابراز تاسف گفت که نتوانست به دیدار علما و استاندار طالبان برود.

اگلند در نامه‌اش خطاب به استاندار و علمای طالبان در قندهار نوشت: «من بسیار متاسفم که نتوانستم برای ملاقات شما به قندهار سفر کنم. از صبح زود روز چهارشنبه، بارها تلاش کردیم که با پرواز به قندهار بیاییم، اما به‌دلیل شرایط بد هوا، پس از ۶ ساعت انتظار در فرودگاه و پس از آنکه شنیدیم شما نمی‌توانید بیشتر از این منتظر ما باشید، به‌ناچار منصرف شدیم.»

اگلند روز پنجشنبه با انتشار عکس خود از سالن انتظار فرودگاه کابل، در توییتی نوشت: «اینکه تمام پروازهای ما طی ۳۶ ساعت گذشته، به قندهار به‌دلیل شرایط بد آب‌وهوایی لغو شد،َ ویرانگر و مخرب است. شورای علما و استاندار منتظر ما بودند. ما فرمان جدیدی می‌خواهیم که اجازه تحصیل و کار زنان را می‌دهد تا بتوانیم کمک‌های قطع‌شده خود را از سر بگیریم. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد.»

اگلند در این توییت از ۳۶ ساعت انتظار خبر داد، در حالی‌که پروازها میان کابل و قندهار، تا قبل از چهارشنبه، جریان داشتند. در روزهای اخیر، به‌دلیل شدت بارش برف و سرما، پروازهای تجاری میان برخی از استان‌های افغانستان متوقف شده‌اند. یک منبع آگاه در شرکت هوایی کام ایر، به ایندیپندنت فارسی گفت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، به‌دلیل شرایط بد آب و هوا، پروازها میان کابل و قندهار لغو شدند، اما روز جمعه همه پروازها از سر گرفته شدند.

تاکنون مشخص نشده که تنها شرایط آب و هوا باعث لغو سفر یان اگلند به قندهار شده است یا مخالفت رهبران طالبان از حضور او در پایتخت سیاسی این گروه نیز در این امر دخیل بوده است. براساس توییت اگلند، او از روز سه‌شنبه، در تلاش برای سفر به قندهار بوده و پروازهایش لغو شده است، در حالی‌که منبع آگاه در شرکت هوایی کام‌ ایر گفت روز سه‌شنبه، چندین پرواز میان کابل و قندهار صورت گرفت و مشکلی در زمینه اجرای پروازها وجود نداشت.

اگلند هفته گذشته و پس از رسیدن به کابل، در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت قصد دارد ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، را ملاقات کند. رهبر طالبان که تاکنون، هیچ سند قابل اعتمادی از زنده بودن او منتشر نشده، با هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای غربی ملاقات نکرده است. او طی ۱۷ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، یک‌بار به کابل سفر کرد. قندهار که بیشتر به‌عنوان پایتخت سیاسی طالبان شناخته می‌شود، محور تصمیم‌گیری‎‌های این گروه است. ملا هبت‌الله در بسیاری از موارد، اعضای کابینه و فرماندهان ارشد طالبان را برای ملاقات به قندهار فرا می‌خواند و از سفر به کابل خودداری می‌کند.

یان اگلند در نامه‌اش به علما و استاندار طالبان در قندهار نوشت: «من از نروژ به کابل آمدم تا به اطلاع شما و بقیه رهبران طالبان برسانم که فرمان‌های منع اشتغال و تحصیل زنان، پیامدهای ویرانگری به‌دنبال دارند.»

یان اگلند افزود که شورای پناهندگان نروژ، نمی‌تواند بدون حضور زنان کارمند، به خدمات بشردوستانه در افغانستان ادامه دهد.

اگلند با اظهار تعجب از وعده‌هایی که طالبان در مورد آموزش، کار و فعالیت زنان افغانستان در نشست‌هایشان در اسلو، دوحه و اسلام‌آباد داده بودند، گفت برخلاف این وعده‌ها، آموزش و اشتغال زنان در افغانستان منع شده است.

رئیس شورای پناهندگان نروژ از رهبران طالبان خواست فرمان جدیدی صادر کنند که بر مبنای آن، زنان بتوانند به اشتغال و تحصیل ادامه دهند. او گفت منع اشتغال زنان باعث شده است که شورای پناهندگان نروژ نتواند به ۷۰۰ هزار نفر از نیازمندان در سال ۲۰۲۳ خدمات بشردوستانه ارائه کند.

اگلند خطاب به اعضای شورای علما و استاندار طالبان در قندهار، گفت: «هر زمانی که شما دوباره آماده بودید، من حاضرم شما را به‌صورت گروهی یا انفرادی ملاقات کنم تا در این مورد، بیشتر بحث کنیم.»

بیشتر از جهان