اجلاس صلح در سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین برگزار می‌شود

معاون وزیر امور خارجه اوکراین: «ما افتخار می‌کنیم که هر دو حزب در آمریکا درک می‌کنند که حمایت از اوکراین نه تنها به معنای حمایت از این کشور است، بلکه به‌خاطر دفاع از اصولی است که آمریکا برای آن می جنگد»

امینه جبار، معاون وزیر امور خارجه اوکراین، روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)‌، همراه با سرگئی کیسلیتسیا، نماینده اوکراین در سازمان ملل، در یک کنفرانس خبری در مقر این سازمان، ضمن تشریح آخرین تحولات جنگ در اوکراین، از کمک‌های آمریکا تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در سازمان ملل، معاون وزیر امور خارجه اوکراین در این نشست خبری در پاسخ به کمک‌های ایالات متحده به اوکراین، گفت: «ما به این افتخار می‌کنیم که هر دو حزب (دموکرات‌ها و جمهوری‌ خواهان) درک می‌کنند که حمایت از اوکراین نه‌تنها به معنای حمایت از این کشور است، بلکه به‌خاطر دفاع از اصولی است که آمریکا برای آن می‌جنگد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست در حالی برگزار شد که «اجلاس جهانی صلح» که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پیشنهاد داده بود، برای سالگرد حمله روسیه به اوکراین ۲۴ فوریه ۲۰۲۳‌، برنامه‌ریزی شده است. واسیل بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه، نیز در مصاحبه‌ای با آژانس خبری آنادولو گفت که قرار است این اجلاس در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود.

سفیر اوکراین در ترکیه معتقد است که اوکراین آماده صلح است و ولودیمیر زلنسکی گام‌هایی به‌سوی صلح برداشته است. زلنسکی برای اولین بار این ایده  را در اجلاس صلح در دسامبر اعلام کرد، هرچند سازمان ملل متحد از اوایل ژانویه تاکنون برای اجلاس صلح آماده نشده‌ است. طرح صلح ۱۰ مرحله‌ای زلنسکی که برای اولین بار در اجلاس گروه ۲۰ در بالی ارائه شد را سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، رد کرده است. سرگئی لاوروف در واکنش به این طرح گفته بود: «کی‌یف برای گفت‌وگو آماده نیست.»

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، اقدام‌های نیروهای روسیه در طول جنگ در اوکراین «نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی» به شمار می‌رود. در طول این جنگ ۱۰ ماهه، سربازان روسی دست به اقدامات مختلفی زدند که دیده‌بان حقوق بشر آن‌ها را «نقض احتمالی مقررات بین‌المللی، جنگی و جنایت علیه بشریت» می‌داند. این اقدام‌ها شامل هدف قرار دادن غیرنظامیان، حملات علیه مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های انرژی این کشور، خشونت جنسی، شکنجه و بازداشت غیرنظامیان می‌شود. سازمان ملل تا اواسط ماه نوامبر گزارش داده بود حداقل ۶۷۰۰ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. هرچند شمار واقعی به‌احتمال زیاد بسیار بیشتر است.

بیشتر از جهان