ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین: وزیر دفاع بریتانیا وارد روسیه شد

روز پنجشنبه نیز وزیر امور خارجه بریتانیا در مسکو با مقام‌های روس در زمینه بحران اوکراین گفت‌وگو کرد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا‌،‌ در مسکو پایتخت روسیه- REUTERS/Maxim Shemetov

وزیر دفاع بریتانیا روز جمعه در بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های روس وارد مسکو شد.

به گزارش اَسوشیتدپرس، سفر بن والاس به روسیه یک روز پس از آن انجام می‌شود که لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در مسکو با مقام‌های روس در این زمینه گفت‌وگو کرد.

اوکراین خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است و روسیه به شدت با آن مخالف است و هشدار داده که حضور نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نمی‌کند.

روسیه بیش از یکصد هزار نیروی نظامی پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده و آمریکا و متحدان آن هشدار داده‌اند هرگونه تجاوز به اوکراین هزینه سنگینی برای مسکو به‌دنبال خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه گفته است قصد حمله ندارد، اما خواستار تضمین‌های امنیتی شده و از غرب می‌خواهد اوکراین و دیگر جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق را خارج از ناتو نگه دارد.

وزیر دفاع روسیه در آغاز دیدار و گفت‌وگوی امروز خود با وزیر دفاع بریتانیا تاکید کرد که «وضعیت نظامی سیاسی در اروپا به‌طرز فزاینده‌ای رو به تنش می‌رود و این تقصیر ما نیست.»

‎خبرگزاری رویترز روز جمعه از قول منابع آگاه گزارش داد که جو بایدن شب گذشته با مشاوران امنیت ملی خود در کاخ سفید جلسه‌ای درباره بحران داشته است.

این منابع که هویت آنها در گزارش فاش نشده، با بیان این که لحن مسکو تندتر شده است گفته‌اند روسیه شش ناو جنگی به دریای سیاه فرستاده و تجهیزات بیشتری در بلاروس مستقر کرده است.

آنها می‌گویند همین تحرکات باعث شده که مقام‌های آمریکایی بر این باور باشند که بحران کنونی به مقطع بسیار حساسی رسیده است.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از این در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان، به شهروندان آمریکایی‌ که هنوز در اوکراین هستند هشدار داد که «همین حالا» خاک آن کشور را ترک کنند.

وی در این مصاحبه که بخش‌های کوتاهی از آن پنجشنبه شب به وقت واشنگتن پخش شد و قرار است نسخه کامل آن روز یکشنبه پخش شود گفت، پیش از این در روز پنجشنبه نیز بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داد که بحران اوکراین رو به افزایش گذاشته و به «خطرناک‌ترین نقطه» برای اروپا در چند دهه گذشته رسیده است.