دیدار احتمالی وزرای خارجه ترکیه و سوریه در آینده نزدیک

کرملین در طول سال‌های اخیر، تلاش زیادی کرده است تا اختلاف‌ها میان دولت‌های اردوغان و اسد حل‌وفصل شود

وزیر خارجه ترکیه، روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی‌ماه)، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت هنوز تاریخ مشخص و دقیقی برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه تعیین نشده است- Adem ALTAN / AFP

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنجشنبه تایید کرد که احتمال دارد در اوایل ماه آینده میلادی با فیصل مقداد، همتای سوری خود، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. 

پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود که دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه قرار است طی هفته آینده انجام شود. چاووش اوغلو این گزارش‌ها را رد کرد. 

دیدار وزیران خارجه ترکیه و سوریه از این جهت اهمیت دارد که ممکن است زمینه‌ساز دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد، روسای جمهوری ترکیه و سوریه، در آینده نزدیک باشد.

اردوغان هفته پیش در اظهارنظری گفت احتمال دارد پس از نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه، با اسد دیدار داشته باشد.

وزیر خارجه ترکیه، روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی‌ماه)‌ٰ، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت هنوز تاریخ مشخص و دقیقی برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه تعیین نشده است، اما در «اسرع وقت» این دیدار انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه، نقطه عطفی در روابط سرد و تیره آنکارا و دمشق، طی بیش از یک دهه گذشته، از زمان شروع اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه در سال ۲۰۱۱، به‌ شمار می‌رود.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، ناتو به‌شمار می‌رود و از زمان شروع اعتراض‌ها و جنگ داخلی سوریه، با حمایت از گروه مشخصی از مخالفان اسد و اعزام نیروهای نظامی به شمال سوریه، نقش مهمی در تحولات یک دهه گذشته این کشور ایفا کرده است. 

روسیه، یکی از مهم‌ترین متحدان اصلی حکومت بشار اسد به‌ شمار می‌رود. کرملین در طول سال‌های اخیر، تلاش زیادی کرده است تا اختلاف میان دولت‌های اردوغان و اسد به‌نوعی حل‌وفصل شود. 

وزرای دفاع ترکیه و سوریه ماه گذشته گفت‌وگوهای مهمی درباره امنیت مرزهایشان انجام دادند. این گفت‌وگوها، با میزبانی و میانجی‌گری ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، در مسکو انجام شد.

جنگ داخلی سوریه به کشته شدن صدها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها تن از مردم سوریه انجامید. حکومت اسد با حمایت‌های مستقیم نظامی حکومت‌های ایران و روسیه، توانست مخالفان خود را سرکوب کند و کنترل بخش‌های بزرگی از کشور را مجددا در دست بگیرد. هرچند مناطق بزرگی از شمال سوریه و نیز مناطق کوچکی در شمال غرب این کشور، کماکان در دست مخالفان اسد است. 

نیروهای کرد شمال سوریه، متحد نظامی ایالات متحده در منطقه به‌ شمار می‌روند و همچنان مناطق بزرگی از سوریه، در امتداد مرزهای ترکیه را در اختیار خود دارند. حدود هزار تن از نیروهای ائتلاف، به رهبری آمریکا، نیز در این مناطق حضور دارند.

دولت اردوغان، نیروهای دموکراتیک سوریه را «تروریست» می‌داند و بارها در طی یک دهه گذشته برای سرکوب نیروهای کرد به شمال سوریه حمله کرده است.

بیشتر از جهان