سازمان همکاری اسلامی خواستار لغو محدودیت‌های زنان افغانستان شد

سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که همه زنان و دختران افغانستان باید به آموزش و فرصت‌های برابر در جامعه دسترسی داشته باشند

سازمان همکاری اسلامی در ۲۳ آبان دفترش را در کابل راه‌اندازی کرد و طارق علی بخیت، فعالیتش را به‌عنوان نماینده این سازمان در امور افغانستان آغاز کرد-https://oic-oci.org

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در نشستی که روز چهارشنبه ۲۱ دی، برای بررسی اوضاع افغانستان در شهر جده عربستان سعودی برگزار شد، تاکید کرد که تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع تحصیل و اشتغال زنان، برخلاف شریعت اسلامی و روش پیامبر اسلام است و باید فورا لغو شود.

وزارت‌های تحصیلات و اقتصاد طالبان، ۲۹ آذر و ۳ دی، با انتشار اطلاعیه‌هایی، تحصیل و اشتغال زنان را در افغانستان ممنوع کردند. در اطلاعیه‌های طالبان آمده است که زنان با رعایت نکردن حجاب، موجب صدور این فرمان‌ها شده‌اند.

شرکت‌کنندگان نشست سازمان همکاری اسلامی گفتند حقوق بشر موضوعی وابسته به توسعه، صلح و امنیت است و گروه طالبان باید برای ایجاد ثبات در افغانستان، حقوق بشر را رعایت کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی، در پیامی گفت، امارت طالبان از این نشست استقبال می‌کند و « نگرانی سازمان مذکور در رابطه به آموزش خانم‌ها قابل درک است.» مجاهد علاوه کرد که تصمیم طالبان در مورد منع تحصیل دختران موقتی است و « با مساعد شدن زمینه، این مشکل رفع خواهد شد.»

سخنگوی طالبان از کشورهای جهان خواست به افغانستان کمک کنند، اما در امور داخلی این کشور مداخله نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت سازمان همکاری اسلامی منتشر شد، آمده است: «‌آموزش یک حق اساسی بشری است که همه افراد باید بر اساس فرصت‌های برابر و بدون تبعیض از آن برخوردار شوند و از آن محروم نشوند.»

سازمان همکاری اسلامی، با ابراز نگرانی از پیامدهای منع تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان، افزود: «از مقام‌های فعلی افغانستان [طالبان] می‌خواهیم که به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی پایبند باشند و به تعهدات خود بر اساس معاهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.»

این سازمان بر بازگشایی فوری مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران، تاکید کرد و گفت زنان و دختران افغانستان باید اجازه داشته باشند تا از حقوق خود استفاده کنند و در توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه افغانستان مطابق با حقوق و مسئولیت‌هایی که اسلام و قوانین بین‌المللی حقوق بشر تضمین کرده است، مشارکت کنند.

سازمان همکاری اسلامی با اشاره به متوقف شدن فعالیت بخشی از سازمان‌های بشردوستانه در افغانستان، گفت فعالیت سازمان‌های بشردوستانه بدون حضور زنان دشوار است و محدودیت‌ها در این زمینه باید برداشته شوند.

سازمان همکاری اسلامی در ۲۳ آبان دفترش را در کابل راه‌اندازی کرد و طارق علی بخیت، فعالیتش را به‌عنوان نماینده این سازمان در امور افغانستان آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، مسئولان این سازمان در کابل تلاش می‌کنند تا کمک‌های جهانی و به‌ویژه کشورهای اسلامی را برای حل بحران جاری در افغانستان، جذب کنند.

همچنین در بیانیه سازمان همکاری اسلامی آمده که قرار است نماینده ویژه دبیرکل این سازمان، برای رسانیدن پیام این سازمان به طالبان، به افغانستان سفر کند.

پس از فروپاشی دولت جمهوری و سلطه طالبان بر افغانستان، سازمان همکاری اسلامی برای نخستین‌ بار در دسامبر ۲۰۲۱، نشستی را با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار کرد. شرکت‌کنندگان این نشست، از همه کشورهای اسلامی خواستند با ارائه کمک‌‎های اقتصادی، از وقوع فاجعه بشری در افغانستان جلوگیری کنند.