پیشنهاد کمک مالی ۱۱ میلیارد دلاری عربستان سعودی به پاکستان

بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی و عربستان سعودی از جمله بیشترین کمک‌دهندگان به پاکستان برای رهایی از آسیب‌های سیل گسترده‌اند

شاهزاده محمد بن سلمان از مقام‌ها خواسته است سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در پاکستان را بررسی و تقویت کنند - AFP

عربستان سعودی در حال بررسی طرح نجات مالی تا ۱۱ میلیارد دلاری برای پاکستان است؛ زیرا این کشور جنوب آسیا در پی وقوع سیل‌های ویرانگر، در آستانه ناتوانی از پرداخت بدهی‌های خارجی خود قرار دارد.

بر اساس بیانیه خبرگزاری رسمی این کشور [عربستان سعودی] که روز سه‌شنبه منتشر شد، شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد و نخست‌وزیر که عملا پادشاه این کشور سلطنتی است، از مقام‌ها خواسته است سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در پاکستان را بررسی و تقویت کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «اعلیحضرت ولیعهد همچنین از صندوق توسعه سعودی (اس‌دی‌اف) خواسته‌اند طرح افزایش میزان سپرده‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی به نفع بانک مرکزی پاکستان (سی‌بی‌پی) را بررسی کند؛ طرحی که پیش‌تر در روز ۲ دسامبر ۲۰۲۲ تمدید شد تا به سقف پنج میلیارد دلار برسد و بدین ترتیب تاکیدی بر موضع حمایتگرانه این پادشاهی از اقتصاد جمهوری اسلامی پاکستان و مردمش باشد که دوست و خواهرمان‌اند.»

به گفته خبرگزاری سعودی پرس، این کمک مالی در دست بررسی بخشی از روابطی است که بین ولیعهد سعودی و شهباز شریف، نخست‌وزیر «جمهوری خواهر‌» پاکستان، برقرار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی و قطر که هم‌پیمانان اسلام‌آبادند، نیز رساندن کمک به پاکستان، احتمالا با دادن وام و سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس، را قول داده‌اند. مبلغ این کمک مالی به پاکستان حالا پس از تازه‌ترین پرداخت ریاض، به دست‌کم ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که هم‌زمان با درگیری پاکستان با بحران مالی داخلی و خارجی، کمک‌رسان‌های بین‌المللی بیش از ۹ میلیارد دلار به این کشور کمک مالی کرده‌اند که یک میلیارد دلار آن را عربستان سعودی داده است.

در پی درخواست کمک نخست‌وزیر کشور و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، ایالات متحده و فرانسه به این کشور سیل‌زده کمک کرده‌اند.

بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی و عربستان سعودی از جمله بیشترین کمک‌دهندگان به پاکستان برای رهایی از آسیب‌های این سیل گسترده‌اند.

حنا ربانی کهر، معاون وزیر خارجه پاکستان، گفت کمک‌های بین‌المللی نیمی از ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآوردشده موردنیاز برای مقابله با سیل را تامین کرده است. انتظار می‌رود بقیه این مبلغ را خود دولت پاکستان تامین کند.

به گفته مقام‌های بلندپایه‌ای که در بحران داخلی پاکستان صاحب‌نظرند، دولت شریف می‌داند کمک‌دهندگان می‌خواهند برنامه‌هایی که کمک‌ها برای آن‌ها صرف می‌شوند، دارای ویژگی‌هایی مثل پاسخگویی، وضوح، کارایی، شفافیت و اثربخشی باشند.

آخیم استینر، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل، در مصاحبه‌ای گفت: از پول مفت خبری نیست و همه آن‌هایی که امروز قول کمک داده‌اند، توقع‌های معینی دارند.»

او افزود اکنون نیازها فوریت دارند، اما در این دوران دستخوش تهدیدهای فزاینده تغییرات اقلیمی، طرح‌هایی که پاکستان برای احیا و مقاوم‌سازی اجرا می‌کند، باید پایدار باشند.

سیل‌های بی‌سابقه پارسال در پاکستان عوامل متعددی داشت که ذوب یخچال‌های طبیعی و باران‌های موسمی بی‌سابقه از جمله آن‌ها بودند و طبق یافته‌های محققان، بحران تغییرات اقلیمی و آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها در آن نقش بزرگی داشتند.

به گزارش سازمان ملل، سیل به بیش ۳۳ میلیون نفر پاکستانی لطمه زد، بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر را کشت و حدود ۹ میلیون نفر را به دامان فقر انداخت.

© The Independent

بیشتر از جهان