قیام مردم ایران در رسانه‌های جهان؛ شجاعت تصورناپذیر برای آزادی

بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که اعتراضات مردم ایران به سمت نافرمانی مدنی تغییر چهره داده است

با تداوم قیام مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف تظاهرات، اعتصابات، دیوارنویسی و سایر شکل‌های دیگر، رسانه‌های بین‌المللی این خیزش شجاعانه مردمی را در اخبار خود پوشش می‌دهند.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را که در ۲۴ ساعت گذشته در نشریات و خبرگزاری‌های جهان درباره خیزش سراسری مردم ایران منتشر شده است مرور می‌کنیم.

بلومبرگ: نافرمانی مدنی معترضان

بلومبرگ روز چهارشنبه، ۱۱ ژانویه (۲۱ دی)، یادداشتی با عنوان «تغییر زبان فعالان ایرانی نشان‌دهنده چرخش تلخ اعتراضات است» منتشر کرد.

در این مطلب با اشاره به اجرای احکام اعدام برای معترضان به نظام جمهوری اسلامی و صدور حکم‌های سنگین دیگر مانند حبس‌های طولانی‌مدت، اشاره شده است که «با توجه به سرکوب‌ گسترده تظاهرات‌های ضدحکومتی، به نظر می‌رسد که معترضان مسیر خود را به سوی نافرمانی مدنی تغییر داده‌اند.»

بلومبرگ همچنین تاکید کرده است که بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از توییت‌های حساب‌های کاربری برجسته فارسی، واژه‌های «تظاهرات»، «خیابان» و «تجمع» در توییت‌ها در طول دسامبر به پایین‌ترین سطح از زمان آغاز اعتراضات در سپتامبر رسیده است. در مقابل،‌ در همین مدت واژه‌هایی مانند «اعدام»، «زندان»، «بازداشت»، «دادگاه» و «حکم» تقریبا به دو برابر شده است.

نافرمانی‌های مدنی که بلومبرگ به آن‌ها اشاره می‌کند، عبارت‌اند از حجاب نداشتن زنان در انظار عمومی، گرافیتی‌های ضدحکومتی، نصب بنرهای اعتراضی در مسیرهای پرتردد، و اقدامات مشابه دیگر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یورونیوز: قدرت شعار «زن،‌ زندگی، آزادی»

وبسایت یورونیوز نیز روز چهارشنبه یادداشتی با عنوان «قدرت کلمات» منتشر کرد و به ریشه‌ها و سرچشمه «شعار زن، زندگی، آزادی» پرداخت.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «کلمات قدرت دارند. آن‌ها باورهای ما را شکل می‌دهند، رفتار ما را هدایت می‌کنند و در نهایت دنیای ما را می‌سازند. در ایران، سه کلمه ساده در ماه‌های اخیر اهمیت فوق‌العاده‌ای یافته است: زن، زندگی، آزادی».

یورونیوز سپس درباره سابقه شکل‌گیری این شعار اعتراضی می‌نویسد: «این شعار مهم را می‌توان در جنبش زنان آزادی‌بخش کرد در ترکیه و نوشته‌های عبدالله اوجالان، بنیان‌گذار پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) ردیابی کرد. این عبارت سپس در مبارزه زنان شمال سوریه علیه داعش نیز به کار گرفته شد، اما هنوز جهانی نشده بود تا اینکه در مراسم تشییع پیکر مهسا امینی سر داده شد و حالا به گوش تمام جهان رسیده است. زنان کرد معترض به قتل مهسا امینی احتمالا آنچه برای این زن جوان رخ داد، نمونه‌ای از خشونت دولتی و پدرسالارانه‌ای می‌دانستند که آنان به مثابه کرد و نیز زن، هر روز با آن روبه‌رو می‌شوند.»

در این مطلب به نقل از کارشناسان تاکید شده است که اهمیت شعار «زن، زندگی، آزادی» در ایران، این است که دربردارنده تمام مفاهیمی است که رژیم حاکم بر ایران با آن مخالف است و مردم ایران می‌کوشند آن‌ها را بازپس ‌گیرند.

سی‌ان‌ان: ارعاب دیگر کارساز نیست

سی‌ان‌ان نیز رسانه مهم دیگری است که تحلیل تازه‌ای درباره وضعیت ایران با عنوان «قوی‌ترین سلاح جمهوری اسلامی کار نمی‌کند» منتشر کرد.

در این مطلب با اشاره به اعدام جوانان ایرانی به دست حکومت تمامیت‌خواه، تاکید شده است: «مرگ‌و‌میر معترضان ایرانی قطعا ادامه خواهد داشت، به این دلیل که قدرتمندترین سلاح داخلی رژیم - توانایی کشتن معترضان به منظور ارعاب آن‌ها - نتایجی که می‌خواست، به بار نیاورده است. با وجود شمار بالای کشته‌های قیام مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، چنین سرکوب‌هایی نتوانسته است مردم را به تسلیم وادارد.»

نویسنده تحلیل سی‌ان‌ان همچنین در ادامه اشاره می‌کند که تحلیلگران توقع نداشتند که این قیام تا این اندازه ادامه و وسعت یابد. او می‌افزاید: «معترضان جوان ایران سطحی از شجاعت از خود نشان می‌دهند که تقریبا درک‌ناشدنی است. آن‌ها مبارزه‌ خود را برای کسب «آزادی» ادامه می‌دهنند و در خیابان‌های این کشور شعارهای ضدحکومتی فریاد می‌زنند. در همین حال، کسانی که خارج از ایران به تماشای قیام مردم می‌نشینند، باید تصمیمات دیگری بگیرند. وقتی رژیم جوانان خود را می‌کشد، واکنش مقام‌های کشورهای دیگر تاکنون کاملا ناکافی بوده است.»

اسکای نیوز: مبارزه رژیم با ورزشکاران معترض

اسکای نیوز هم رسانه مهم دیگری است که روز چهارشنبه، ۱۱ ژانویه (۲۱ دی)، گزارشی از خیزش سراسری مردم ایران علیه حاکمیت مذهبی منتشر کرد.

در گزارش این رسانه تاکید شده است: «در حالیکه تظاهرات‌های اعتراضی در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، همچنان در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران ادامه دارد، جمهوری اسلامی ایران با صدور حکم اعدام و زندان برای معترضان، از جمله ورزشکاران،‌ می‌کوشد آن‌ها به درس عبرت دیگران بدل کند.»

اسکای نیوز با اشاره به اعدام محمدمهدی کرمی، قهرمان کاراته، و صدور حکم ۱۶ سال حبس برای امیرنصرآزادانی، فوتبالیست، به مثابه نمونه‌هایی از برخورد شدید با ورزشکاران معترض، می‌افزاید: «برخورد جمهوری اسلامی ایران با این چهره‌ها بعید نبود و نیست، زیرا ورزشکاران قادرند از طریق ایجاد یک پیام جهانی، کشورهای مختلف را حول یک هدف مشترک گرد هم آورند و تغییرات عمده‌ای را در وضعیت کنونی حاکم بر ایران ایجاد کنند.»
در ادامه این مطلب، به اقدام‌های ورزشکاران معترضی از جمله الناز رکابی، سارا خادم، علی دایی و مرجان جنگجو نیز اشاره شده است.