مدارک محرمانه کشف شده از دفتر خصوصی سابق بایدن شامل اطلاعات مربوط به ایران است

 این اسناد دوم نوامبر، درست شش روز قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا کشف شد، اما این موضوع تاکنون در رسانه‌ها منعكس نشده بود

تیم حقوقی کاخ سفید می‌گوید از محتوای اسناد مطلع نیست- NICOLAS ASFOURI / AFP

همزمان با جریان داشتن تحقیقات درباره کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، منابع خبری آمریکایی از کشف اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده در دفتر کار سابق جو بایدن، خبر داده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه نوشت که در میان اسناد به دست آمده از دفتر کار خصوصی سابق جو بایدن در شهر واشنگتن، از جمله ده سند محرمانه و یادداشت‌های اطلاعاتی مربوط به ایران، اوکراین و بریتانیا کشف شده است. 

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، هنگامی که معاون ریاست جمهوری این کشور را برعهده داشت از این دفتر واقع در اندیشکده متعلق به دانشگاه پنسیلوانیا استفاده می‌کرد.

یک منبع آگاه در پلیس گفت که مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، که گزارش مقدماتی درباره تحقیقات را دریافت کرد، اکنون بر سر نحوه پیشروی در کار، از جمله لزوم شروع تحقیقات تمام‌عیار درباره مسئله باید تصمیمی دشوار اتخاذ کند.

کشف اسناد محرمانه مربوط به امنیت ملی در دفتر کار شخصی بایدن و خارج از کاخ سفید، با اسنادی که سال گذشته در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا در فلوریدا پیدا شد، مقایسه شده است. 

 گارلند شخصا در برخی از تصمیم‌گیری‌های مهم مربوط به تحقیقات اسناد ترامپ و تصمیم برای اعزام تیم تفتیش اف‌بی‌آی به مارالاگو مشارکت داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تابستان سال گذشته ماموران پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اقامتگاه  دونالد ترامپ ترامپ موسوم به مارالاگو را تفتیش و اسناد و مدارکی را توقیف کردند که محرمانه بودند. دادستان‌های فدرال گفتند که رییس‌جمهور سابق از مقررات قانونی که او را ملزم به بازگرداندن اسناد کرده بود، سرپیچی کرده است. ترامپ می‌گوید که قبل از اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش این اسناد را از حالت محرمانه خارج کرده بود.

به گفته منبع آگاهی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده است، تاریخ اسناد کشف شده مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ است. بنا به گزارش‌ها اسناد محرمانه در سه یا چهار جعبه و در میان اوراقی غیرمحرمانه کشف شدند.

محتویات اسناد معلوم نیست و تیم حقوقی کاخ سفید نیز از آن مطلع نیست زیرا فرصت مطالعه آنها را پیدا نکرده است. 

ریچارد سابر، وکیل کاخ سفید، در بیانیه‌ای در روز دوشنبه گفته بود که وکلای شخصی بایدن اسناد را در تاریخ دوم نوامبر و موقع «بسته‌بندی پرونده‌هایی که در یک کمد قفل‌شده» نگهداری می‌شد پیدا کردند و بعد سازمان آرشیو ملی آمریکا را مطلع کردند و اسناد به آن نهاد منتقل شد. سازمان آرشیو ملی سپس وزارت دادگستری را از موضوع مطلع کرد.   

 این اسناد دوم نوامبر، درست شش روز قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا کشف شد، اما این موضوع تاکنون در رسانه‌ها منعكس نشده بود. 

بیشتر از جهان