رئیس دانشگاه شریف: دانشجویان را ممنوع‌الورود نگه می‌داریم تا اعتراض‌ها تمام شود

تاکنون دست‌کم ۷۰۸ دانشجوی معترض در نقاط مختلف ایران بازداشت‌ شده‌اند

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، از تصمیم‌گیری‌ها برای «مدیریت و پایان دادن» به اعتراض‌های دانشجویی خبر داد و گفت بر همین اساس ممکن است برخی از ممنوع‌الورودی‌ها تا زمانی که کمیته انضباطی دانشگاه در مورد آن‌ها تصمیم بگیرد، ممنوع‌الورود بمانند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادعا کرد که «حداکثر رحمانیت» را با دانشجویان ممنوع‌الورود خواهند داشت اما با افراد به گفته او «خطاکار»، طبق قوانین انضباطی برخورد می‌شود.

جلیلی که پیش‌تر نیز دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی شریف را تهدید کرده بود، بار دیگر به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که «اگر کسی خطایی کرده است، باید پاسخگو باشد». به گفته او اگر دانشجویی عذرخواهی کند، عذرخواهی‌اش «در یک فرایندی حتی‌المقدور پذیرفته می‌شود».

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه مدعی شد دانشجویان معترض به دانشگاه و افراد دیگر «ظلم» کرده‌اند. او به ورود لباس شخصی‌ها به حریم دانشگاه و برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران امنیتی و بسیج دانشجویی با دانشجویان معترض اشاره‌ای نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلیلی همچنین اضافه کرد که در نیمسال دوم، مسائل مربوط به «تربیت» دانشجویان موردتوجه قرار می‌گیرد. او در این خصوص توضیح بیشتری نداد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف پیش‌تر گفته بود که «قصد داریم سفره آموزش عالی را کوچک‌تر کنیم تا وضعیت کمی و کیفی وسط سفره بهتر شود». هادی نوبهاری، مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف، هم روز شنبه ۳ دی‌، از صدور ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان در کمیته انضباطی دانشگاه خبر داد. او به خبرگزاری مهر گفت که این احکام عبارت‌اند از: تذکر کتبی، توبیخ کتبی و ممنوعیت از تحصیل به مدت یک تا دو و نیم سال.

نوبهاری همچنین اعلام کرد که پرونده ۳۰۰ دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی شریف در کمیته انضباطی در حال بررسی است. اندکی پس از اعلام این خبر، فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر هم خبر دادند که ۴۰ دانشجوی این دانشگاه تعلیق شده‌اند. دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نیز در اطلاعیه‌ای تهدیدآمیز، اعلام کرد که احکام نهایی «دانشجویان متخلف» صادر خواهد شد.

بر اساس اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، برای شماری از دانشجویان معترض دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، علوم پزشکی تهران، فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد احکام تعلیق و ممنوع‌الورودی صادر شده است.

کمیته‌های انضباطی این دانشجویان را به اقدام‌هایی مانند «آشوب و بلوا در محیط دانشگاه، توهین به مقدسات و ارتکاب اعمالی بر ضد نظام» متهم کرده‌اند.

علاوه بر تعلیق و ممنوع‌الورودی فله‌ای دانشجویان معترض، بازداشت و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه شمار دیگری از آنان نیز ادامه دارد. طی روزهای اخیر، میلاد عبدی، دانشجوی مددکاری دانشگاه علامه طباطبایی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و یک سال ممنوعیت حضور در فضای مجازی محکوم شد. گفته می‌شود او با وجود ضرب‌وشتم در زمان بازجویی و پارگی پرده گوش، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

مجید امام‌وردی، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران و عضو شورای صنفی دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی، نیز با عنوان اتهامی مشابه و با حکم صلواتی، به تحمل ۵ پنج سال حبس، دو سال ممنوع‌الخروجی، ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شد.

مانی لطفی، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد قائمشهر نیز در دادگاه انقلاب با اتهام «تحریک مردم برای برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر» حکم پنج سال حبس، دو سال تبعید و دو سال ممنوع‌الخروجی گرفته است.

فائزه عبدی‌پور، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه مازندران، هم که در منزل خود دستگیر شد، در دادگاه انقلاب ساری در مجموع به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.

برمبنای گزارش خبرگزاری هرانا تاکنون دست‌کم ۷۰۸ دانشجو بازداشت شده‌اند. با این‌ حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۴۴ مرکز دانشگاهی به خیزش سراسری ایرانیان پیوسته‌اند.