برنامه پوتین برای فشار به بازار انرژی اروپا نقش بر آب شد

در پی گرمای بی‌سابقه هوا در زمستان امسال، ذخایر گاز اروپا تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است

پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کرملین ۴۰ درصد گاز طبیعی موردنیاز اروپا را تامین می‌کرد‌ـ Mikhail Klimentyev/AFP

زمستان گرم اروپا طرح ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای در سرما گذاشتن کشورهای اروپایی مخالف جنگ اوکراین را به مقصد نرساند.

گرمای بی‌سابقه از پرتغال و شمال اسپانیا گرفته تا کشورهای حوزه اسکاندیناوی و بالتیک اروپایی‌ها را از مصرف ذخایر انرژی برای گرمایش منازل بی‌نیاز کرد.

دمای بوداپست، پایتخت مجارستان، در شب کریسمس رکورد شکست و به ۱۸ درجه رسید. دمای بخش‌هایی از فرانسه نیز در شب سال نو تا بیش از ۲۱ درجه افزایش یافت.

 به گزارش بلومبرگ، در نتیجه این شرایط، ذخایر گاز اروپا تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است، به‌ویژه اینکه دولت‌های اروپایی با پیش‌بینی سرمای زمستان، از شهروندان خواسته بودند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، ادامه محدودیت‌های کرونا در چین به کاهش رقابت برای منابع انرژی منجر شد و به‌نوعی فشار تورمی بر اروپا را کاهش داد.

مجموع این عوامل سبب شده است سیاستمداران اروپایی نفس راحتی بکشند.

تحلیلگران پیش‌بینی‌ می‌کنند مازاد گاز طبیعی اروپا برای عبور از بحران احتمالی این زمستان و همچنین سال بعد کفایت می‌کند.   

پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کرملین ۴۰ درصد گاز طبیعی موردنیاز اروپا را تامین می‌کرد، که بیشتر آن از طریق خط لوله منتقل می‌شد.

اما تهاجم روسیه دولت‌های غربی را وادار کرد تا تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کنند و مصمم شدند از وابستگی به منابع انرژی روسیه خارج شوند.

اتحادیه اروپا واردات زغال‌سنگ و نفت خام روسیه را متوقف کرد و دریافت گاز طبیعی از این کشور نیز به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت.

در نبودِ گاز طبیعی روسیه، اتحادیه اروپا سراغ نروژ، قطر، آمریکا و سایر صادرکنندگان رفت.

اکنون نروژ جای روسیه را گرفته است و بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز طبیعی برای آلمان است.

به گزارش بلومبرگ، اقدام به جیره‌بندی نیز اثربخش بوده و ۹۱ درصد ذخایر آلمان دست‌نخورده باقی مانده است؛ این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۵۴ درصد بود.

بیشتر از جهان