اشتباه فیسبوک در حذف پست‌های «مرگ بر خامنه‌ای»

هیات نظارتی «متا» می‌گوید شعار «مرگ بر خامنه‌ای» یک تهدید معتبر نیست و هیچ دستورالعملی را زیرپا نمی‌گذارد

ناظران شرکت «متا»، مالک فیسبوک، می‌گویند که این شرکت نباید پست‌های حاوی شعار «مرگ بر خامنه‌ای» را حذف می‌کرد.

هیات نظارتی شرکت «متا» که یک پنل مستقل است که «متا» آن را تامین مالی می‌کند و تصمیماتش برای شرکت الزام‌آور است، روز دوشنبه، ۹ ژانویه (۱۹ دی)، حکم داد که شعار «مرگ بر خامنه‌ای» یک تهدید معتبر نیست و هیچ دستورالعملی را زیرپا نمی‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این ناظران در ژوئیه گذشته تصمیم گرفتند که پست‌هایی با شعار«مرگ بر خامنه‌ای» را حذف کنند، زیرا آن‌ها را ناقض دستورالعمل‌های فیسبوک در مورد منع تحریک به آسیب یا قتل می‌دانستند.  

در بیانیه هیات نظارتی «متا» آمده است که در شرایط کنونی ایران، هیات متوجه شد که «متا» باید اقدامات بیشتری برای احترام به آزادی بیان و اجازه تهدیدهای لفظی انجام دهد. این هیات همچنین گفته است که همانطور که این پرونده نشان می‌دهد، انجام این اقدام به کم‌رمق شدن اظهارات سیاسی مردم در حمایت از حقوق زنان منجر شده است.

این هیات از شرکت «متا» خواسته است که در ارتباط با مقررات خود در مورد انتقاد از سران کشورها، به‌ویژه لفاظی‌ها و تهدیدهای لفظی در جریان اعتراضات، شفاف‌سازی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، کاربران ایرانی اینستاگرام نیز شکایت‌هایی مبنی بر اینکه این شبکه اجتماعی حساب‌های کاربری مخالفان جمهوری اسلامی ایران را مسدود می‌کند، منتشر کرده بودند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جریان خیزش سراسر مردم ایران پس از کشته ‌شدن مهسا امینی، به هدف شعارهای متنوع مردم در ایران و خارج از این کشور تبدیل شد. پیش از این، شخصیت‌های گوناگون سیاسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله رئیس ‌جمهوری، رئیس شورای نگهبان یا رئیس مجلس، اغلب هدف شعارهای معترضان بودند، اما در اعتراضات نزدیک به چهار ماه اخیر، اکثریت مطلق شعارها علی خامنه‌ای را هدف گرفته‌اند. گسترش و تنوع شعارها علیه علی‌ خامنه‌ای، نشان می‌دهد که اکثریت معترضان او را عامل کشتار، استبداد و فقر گسترده در جامعه ایران می‌دانند.

در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، تنها ابزار مردم در برابر سرکوب، شعار علیه حکومت و شخص علی خامنه‌ای بوده است.  به گزارش خبرگزاری هرانا، در جریان این اعتراضات، نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی ایران دست‌کم ۵۱۹ را کشته‌اند که حداقل ۷۰ تن از آنان کودک بوده‌اند. از این گذشته، ده‌ها تن از معترضان دستگیرشده نیز در معرض خطر اعدام قرار دارند.