تحریک طالبان به پاکستان: برای توافق آتش‌بس آماده‌ایم

مدارس دینی زیادی در ایالت خیبرپختونخوا فعالیت دارند که از آن‌ها برای جذب نیرو در جنگ افغانستان در دو دهه اخیر استفاده ‌می‌شد

تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و رهبر‌ کنونی‌اش نور‌ ولی محسود است- A MAJEED / AFP

نور ولی محسود، رهبر «تحریک طالبان پاکستان»، از آمادگی برای توافق آتش‌بس با دولت پاکستان خبر داده است. 

رسانه‌های پاکستانی روز شنبه، ۱۷ دی (۷ ژانویه)، گزارش دادند که رهبر تحریک طالبان پاکستانی ادعا کرده است که توافق آتش‌بس با دولت پاکستان را لغو نکرده است: «ما با میانجی‌گری امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] با دولت پاکستان گفت‌وگو کردیم و هنوز برای توافق بر سر آتش‌بس آماده‌ایم.»

پس از پایان آتش‌بس چند ماهه، فعالیت گروه «تحریک طالبان پاکستان» در نوامبر ۲۰۲۲ از سر گرفته شد و این گروه از نیروهایش خواست که حملات خود را علیه نظامیان پاکستانی آغاز کنند. این آتش‌بس شکننده با پادرمیانی حکومت طالبان، به‌ویژه سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، صورت گرفته بود.

روزنامه «اکسپرس تریبون» پاکستان گزارش داده است که نور ولی مسعود در پیام ویدیویی خود از علمای دینی پاکستان خواسته است که اگر جنگجویان تحریک طالبان در مسیر «جهاد» مرتکب اشتباه شده باشند، آن‌ها را راهنمایی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خطاب به علمای دینی پاکستان گفت: «اگر در جهادی که ما انجام دادیم، مشکلی یافتید، اگر معتقدید که مسیر خود را تغییر دادیم و به بیراهه رفتیم، از شما تقاضا می‌شود که ما را راهنمایی کنید. ما همیشه آماده‌ایم تا با روی باز به استدلال‌های شما گوش دهیم.»

گمان می‌شود که تحریک طالبان پاکستانی با این موضع‌‌گیری کوشیده است موافقت علمای دینی و مسئولان مدارس دینی را جلب کند، تا این گروه نیز مانند طالبان افغانستان، بتوانند از این مدارس سربازگیری کنند. 

مدارس دینی زیادی در ایالت خیبرپختونخوا فعالیت دارند که از آن‌ها برای جذب نیرو در جنگ افغانستان در دو دهه اخیر استفاده می‌شد. بخشی از جنگجویان طالبان افغان، دوره‌های آموزشی خود را در مدارس دینی پاکستان سپری کردند، و مقام‌های حکومت سابق افغانستان، بارها اسلام‌آباد را به حمایت از طالبان متهم کرده بودند. 

روز جمعه، ۱۶ دی، بیش از پنج هزار تن از شهروندان پاکستان در «وزیرستان جنوبی» در واکنش به افزایش ناآرامی، تروریسم و و آدم‌ربایی، تجمع و اعتراض کردند و خواستار تامین امنیت شدند. 

نشست کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست شهباز شریف، نخست‌وزیر، روز دوشنبه، ۱۲ دی، برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست، با اشاره به نقش افغانستان در پناه دادن به اعضای تحریک طالبان پاکستان، آمده است: «پاکستان به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد برای گروه‌های تروریستی پناهگاه امن فراهم کند.»

در این نشست، بر برخورد قاطع دولت پاکستان در سرکوب مستقیم گروه‌های تروریستی تاکید شد. بر اساس بیانیه دولت پاکستان، کمیته امنیت ملی این کشور متعهد شده است که مدارا با تروریسم در پاکستان در حد صفر خواهد بود و دولت با تمام قوا با شبه‌نظامیان برخورد خواهد کرد.

گروه طالبان پاکستانی مقام‌های ارشد پاکستان، از جمله شهباز شریف، نخست‌وزیر، و بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه، را به مرگ تهدید کرده بود.

«تحریک طالبان پاکستان» در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و رهبر‌ کنونی‌ آن نور‌ ولی محسود است. پس از سرنگونی حکومت افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان پس از دو دهه جنگ، فعالیت این گروه در پاکستان افزایش یافته است.

مقام‌های دولت پاکستان می‌گویند که با پیروزی طالبان در جنگ افغانستان، «تحریک طالبان پاکستان» نیز جسورتر شده است.

اسلام‌آباد امیدوار بود که حکومت طالبان با میانجی‌گری، زمینه برقراری آتش‌بس دائمی با طالبان پاکستانی را فراهم کند، اما چنین نشد. 

سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای نظامیان پاکستان در یک دهه اخیر بوده است. بنا به گزارشی در این زمینه، حملات تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادیبخش بلوچستان و شاخه داعش خراسان در پاکستان، در این سال شدت یافت و این گروه‌ها مسئولیت ۵۷ حمله را بر عهده گرفتند.

در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۲۸۲ نظامی پاکستانی در اثر حمله‌های ناگهانی، انفجار بمب‌های دست‌ساز، حملات انتحاری و یورش به پاسگاه‌های امنیتی، بیشتر در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان، کشته شدند.

بیشتر از