پاکستان صدها مهاجر افغان را از زندان‌ آزاد کرد

بیش از دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند

این نگرانی وجود دارد که مهاجران افغان ساکن در پاکستان به دلیل فقر شدید به گروه طالبان پاکستانی جذب شوند - AFP

مقام‌های دولتی در پاکستان می‌گویند حدود ۵۵۰ مهاجر افغان را که از دو ماه پیش در زندان‌های شهر کراچی زندانی بودند، آزاد کرده‌اند. این افراد که به جرم اقامت غیرقانونی در پاکستان بازداشت‌ شده بودند، روز شنبه آزاد شدند.

دولت پاکستان می‌گوید تمامی افغان‌هایی که از زندان آزاد شده‌اند، از این کشور اخراج می‌شوند. سفارت افغانستان در پاکستان هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این افراد با کمک کنسولگری افغانستان در کراچی، آزاد شده‌اند و در میان زندانیان آزادشده ۵۴ زن و ۹۷ کودک نیز حضور دارند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد اعلام کرد که هزینه سفر بازگشت این افراد به افغانستان از بودجه وزارت خارجه طالبان تهیه و زمینه بازگشت آنان به کمک مراکز دیپلماتیک افغانستان در پاکستان میسر شده است. 

جسد یکی از شهروندان افغانستان هم که در زندان جان خود را از دست داد، همراه این کاروان‌ها فرستاده خواهد شد. این جسد متعلق به فردی به نام عبدالخلیل ساکن استان فاریاب در شمال افغانستان است. مقام‌های پاکستان و سفارت افغانستان در اسلام‌آباد دلیل مرگ این شهروند افغانستان در زندان پاکستان را مشخص نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش بازداشت‌ها و حبس مهاجران افغان در پاکستان در میان مهاجران افغان به‌خصوص کسانی که از ترس طالبان به پاکستان پناه برده‌اند، موجی از نگرانی و هراس ایجاد کرده است.

مقام‌های دولت پاکستان از حدود دو ماه قبل به مهاجران افغان هشدار داده بودند افرادی که مدارک سفر ندارند یا زمان ویزایشان خاتمه یافته است، باید تا پیش از ۳۱ دسامبر خاک پاکستان را ترک کنند و پس از ۳۱ دسامبر، مهاجران افغان بدون مدرک یا دارای مدارک تاریخ‌گذشته دستگیر و زندانی خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند دولت شهباز شریف در پی افزایش حملات نیروهای طالبان پاکستانی به مواضع ارتش این کشور، دستور کاهش تعداد مهاجران افغان در این کشور را صادر کرده است؛ زیرا به باور دولت پاکستان، از آنجا که پایگاه‌های آموزشی طالبان پاکستانی در خاک افغانستان است، امکان دارد این گروه از میان افغان‌ها نیز سربازگیری کرده و آنان را در قالب مهاجر به پاکستان فرستاده باشد.

این نگرانی نیز وجود دارد که مهاجران افغان ساکن در پاکستان به دلیل فقر شدید به گروه طالبان پاکستانی جذب شوند.

پاکستان اعلام کرده که برای سرکوب طالبان پاکستانی حتی به خاک افغانستان نیز وارد خواهد شد و دولت این کشور نگران است در صورت حمله پاکستان به خاک افغانستان، مهاجران افغان ساکن پاکستان برای امنیت داخلی این کشور خطراتی ایجاد کنند.

بیشتر از جهان