معاون یوناما: افغانستان وارد دور جدیدی از بحران می‌شود

مارکوس پوتزل در دیدار با وزیر تحصیلات عالی طالبان خواستار لغو ممنوعیت تحصیل دختران شد

مارکوس پوتزل در ملاقات با وزیر تحصیلات عالی طالبان در مورد پیامدهای ممنوعیت تحصیل و کار زنان هشدار داد- WAKIL KOHSAR/ AFP

پس‌ از گذشت نزدیک به بیست روز از اعلام تصمیم طالبان مبنی‌بر ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌های افغانستان، مارکوس پوتزل، معاون دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، با ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، دیدار کرد. یوناما در توییتی نوشت که پوتزل به وزیر تحصیلات عالی طالبان گفته است: «ممنوعیت تحصیل دختران و کار زنان در ادارات غیردولتی کمک‌رسان، به همه مردم افغانستان آسیب می‌رساند.» 

این مقام یوناما از وزیر تحصیلات عالی طالبان خواسته است تا ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را هرچه سریع‌تر لغو کنند. در توییت یوناما آمده است که مارکوس پوتزل به وزیر تحصیلات عالی طالبان گفت: «افغانستان وارد دور جدیدی از بحران می‌شود.»

این هشدار معاون یوناما مبنی‌بر بروز بحرانی جدید در افغانستان درحالی صورت می‌گیرد که روز گذشته مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، به تلویزیون بی‌بی‌سی گفت که سازمان ملل متحد در ارتباط با طالبان به‌سمت نوعی بن‌بست می‌رود. او هشدار داد که تصمیم طالبان مبنی‌بر ممنوعیت کار زنان و دیگر قواعد سختگیرانه آن‌ها، «می‌تواند منجربه قطع میلیاردها دلار کمک بشردوستانه به افغانستان شود»؛ آن‌هم در شرایطی که بیش‌از ۲۸میلیون نفر در این کشور به‌شدت به این کمک‌های بشردوستانه وابسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در اوایل دی‌ماه، دو دستور به‌شدت بازدارنده علیه زنان صادر کردند. در دستور نخست تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی منع شد و در تصمیم دوم، کار زنان در ادارات غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی ممنوع اعلام شد. 

این دو تصمیم واکنش‌های شدید جهانی را به‌دنبال داشتند، اما طالبان تاکنون هیچ اعتنایی به این واکنش‌ها نکرده‌اند. ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، علی‌رغم واکنش‌های تند داخلی و بین‌المللی به تصمیم منع تحصیل دختران، همچنان در سخنرانی‌هایش بر موضع ضد آموزش و کار زنان ازسوی طالبان تاکید می‌کند. او در آخرین سخنرانی‌اش، کار، تحصیل، تفریح و ورزش زنان را به‌مثابه «بی‌عزتی و بی‌عفتی» زنان دانست و حتی کارگزاران دولت پیشین را به ترویج «بی‌عزتی زنان» متهم کرد.

طالبان تنها دلیل منع تحصیل زنان در دانشگاه‌ها و کار در ادارت دولتی را «رعایت‌نشدن حجاب و رفتارهای مناسب شریعت اسلامی» ازسوی زنان عنوان می‌کنند. رهبران این گروه معتقدند که تحصیل و کار زنان در محیط مختلط با مردان، خلاف شریعت اسلامی است و از آن‌جایی‌که امکان جداساختن دو جنس در محیط‌های کاری و تحصیلی در همه سطوح فراهم نیست، خانه‌نشینی زنان را به فعالیت آنان در جامعه ترجیح می‌دهند.