جان بولتون: ممکن است نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شوم

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که آمریکا به سیاست خارجی قوی‌تری نیاز دارد

بولتون ۷۴ ساله تاکید کرد که می‌خواهد دونالد ترامپ را از رقابت خارج کند - AFP

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه تکرار کرد که ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا نامزد شود. او در گفتگویی افزود که به دلیل کاهش حمایت از دونالد ترامپ، ممکن است در رقابت با رئیس قدیمی خود، رئیس جمهور سابق، وارد رقابت شود و بتواند او را شکست دهد.

به گزارش نیویورک پست، بولتون ۷۴ ساله در برنامه «صبح بخیر بریتانیا» شبکه آی‌تی‌وی اظهار کرد: «من به عنوان کاندیدای منفعل در این رقابت شرکت نمی‌کنم. در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کنم مگر این که به توانایی خودم مطمئن باشم.»

او که در چهار دولت قبلی با ریاست جمهوری‌خواهان در کاخ سفید خدمت کرده است، افزود: «به این دلیل وارد این رقابت خواهم شد که معتقدم ما به سیاست خارجی بسیار قوی‌تری نیاز داریم.»

بولتون پیش از این نیز در ماه گذشته از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفته بود. او در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز تاکید کرده بود که منتظر است ببیند نامزدهای جمهوری‌خواه بالقوه برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده چه افرادی هستند.

او با اشاره به درگیری‌های قضایی پیش آمده برای دونالد ترامپ گفت: «من فکر می‌کنم برای کاندیدای ریاست‌جمهوری شدن، نمی‌توان فقط گفت که از قانون اساسی حمایت می‌کنم. شما باید در عین حال بگویید با افرادی که قانون را تضعیف می‌کنند نیز مخالفم.»

بولتون روز جمعه در گفتگوی خود تصریح کرد که می‌خواهد ترامپ را از مسیر رقابت خارج کند. او افزود: «فکر می‌کنم حمایت از ترامپ در حزب در حال کاهش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در سپتامبر ۲۰۱۹ بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار کرد. رئیس جمهوری وقت آمریکا با این دیپلمات قدیمی در مورد مسائل مربوط به کره شمالی و افغانستان اختلاف نظر داشت. اکنون، بولتون معتقد است که موضع سختگیرانه‌اش در سیاست خارجی چیزی است که به او در رقابت احتمالی ریاست‌جمهوری برتری می‌دهد.

جان بولتون که همواره از مخالفان جدی قرارداد برجام بوده است، احیای توافق هسته‌ای را خطری بزرگ برای «امنیت ملی آمریکا» توصیف کرده و معتقد است که این قرارداد از همان ابتدا «متوهمانه» بود. مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران هرگز نباید اجازه غنی‌سازی اورانیوم را داشته باشد، چون به‌هیچ عنوان حکومتی قابل اعتماد نیست.

در ماه اوت ۲۰۲۲ (مرداد) وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که یکی از اعضای سپاه پاسداران با نام «شهرام پورصفی» تلاش کرده با پرداخت ۳۰۰هزار دلار جان بولتون را در خاک آمریکا به قتل برساند. 

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا پس از آن، دروغگویی‌ مقام‌های ایران را به موضوع مذاکرات احیای برجام گره زد و گفت: «تعهد حکومت ایران به نساختن بمب اتم به همان اندازه اعتبار دارد که تعهد این حکومت در مورد به قتل نرساندن شهروندهای آمریکا در خاک این کشور معتبر است.»

بولتون خطاب به مقام‌های دولت جو بایدن که در پی دسترسی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی‌اند، گفت: « شما نمی‌توانید استدلال کنید که [حکومت ایران] در مسئله تروریسم صداقت ندارد، اما در مسئله برنامه اتمی‌اش صادق است.»

در بخش دیگری از این مصاحبه، بولتون حمایت خود را از لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که پس از ۴۴ روز خدمت استعفا داد، ابراز کرد. او درباره خروج تراس گفت: «فکر می‌کنم خروج او برای بریتانیا بسیار غم‌انگیز بود. سیاست‌هایی که او و وزیر دارایی‌اش توصیه می‌کردند به نظر من کاملا معقول بود.»

او این جملات را در حالی گفت که دوره کوتاه تصدی لیز تراس شاهد افزایش نرخ وام مسکن، کاهش شدید ارزش پوند و هرج و مرج در بازار سهام بریتانیا بود.

بیشتر از جهان